loading...
رئال کلاب | سایت تخصصی رئال مادرید | REALCLUB.IR
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
نگاهی ساده به جام ملت های اروپا 0 15 kroos
مسى و رونالدو را فراموش كنید، سومین بازیكن برتر فوتبال دنیا كیست؟ 0 11 kroos
بهترین های زدن ضربه ی کاشته در دنیا 0 7 kroos
ناچو: شالکه به دنبال جبران شکست سال قبل است 0 14 kroos
دنیا عطر و طعم جدیدی را در جام جهانی 2022 خواهد چشید. 0 18 kroos
5 دلیلی که باعث شد رونالدو توپ طلا بگیرد. 0 15 kroos
پرفروش‌ترین پیراهن‌های فوتبال 0 20 kroos
به 15 توصیه کریستیانو عمل کنید! 0 14 kroos
مار گلزنی و پاس گل های مسی و رونالدو در سال 2015 0 15 kroos
کروس: رونالدو به گل زدن و پیروزی علاقه دارد 0 9 kroos
آربه لوآ: خوشحالم که توانستیم نتیجه مثبتی بگیریم. 0 12 kroos
آربه لوآ: خوشحالم که توانستیم نتیجه مثبتی بگیریم 0 10 kroos
آنجلوتی: نیاز نیست رونالدو همیشه برای درخشش گل بزند 0 7 kroos
آنچلوتی: اینکه برخی از هواداران من و تیم را هو کنند، عادی است 0 47 kroos
ایسکو: فکر می‌کنم برد رئال مقابل دیپورتیو ضروری بود اما کافی نیست 0 8 kroos
ادن هازارد در چلسی ماندنی شد 0 20 kroos
یه کلیپ از کارای زیبای bbc 1 20 fhdcdn
چند عکس از کریس 1 47 mil
کمک کنین لطفن 2 31 asal
دوستان انجمن رو تنها نزاریییییییید 3 52 asal
hamedmadridista بازدید : 2679 جمعه 21 آذر 1393 نظرات (19)

http://parsiup.com/upload/0kev_messironaldo.jpg

شاید مقایسه کریستیانو رونالدو و لیونل مسی تا حدی فراگیر و عمومی شده که دیگه نمیشه به کسی در مورد این دو بازیکن حرف جدیدی زد. صحبت ها و بحث هایی که در این سال ها پیرامون درخشش این ۲ ستاره تاریخ ساز پرتغالی و آرژانتینی شده ، بدون شک کمتر کسی رو نا آشنا به این ۲ بازیکن پیدا می کنیم.
واقعا بهترین بازیکن دنیا چه کسی هست؟ رونالدو و مسی هر کدوم دارای نقاط ضعف و قوتی هستن که غیر قابل انکار هست . هرکدوم قابلیت هایی دارن که نسبت به دیگری برتری هایی رو داره اما باید پارامترهای فردیشونو بررسی کنیم و ببینیم کدومشون بهتر هستن .

به ادامه ی مطلب بروید...

 شاید مقایسه کریستیانو رونالدو و لیونل مسی تا حدی فراگیر و عمومی شده که دیگه نمیشه به کسی در مورد این دو بازیکن حرف جدیدی زد. صحبت ها و بحث هایی که در این سال ها پیرامون درخشش این ۲ ستاره تاریخ ساز پرتغالی و آرژانتینی شده ، بدون شک کمتر کسی رو نا آشنا به این ۲ بازیکن پیدا می کنیم.

واقعا بهترین بازیکن دنیا چه کسی هست؟ رونالدو و مسی هر کدوم دارای نقاط ضعف و قوتی هستن که غیر قابل انکار هست . هرکدوم قابلیت هایی دارن که نسبت به دیگری برتری هایی رو داره اما باید پارامترهای فردیشونو بررسی کنیم و ببینیم کدومشون بهتر هستن

شوت : شوتهاي رونالدو نسبت به مسی خيلي رعب آورتره . مسي هم خوب شوت ميزنه ولي در این مورد رونالدو خارق العاده هست و خیلی بهتر از مسی هست و میتونه توپ رو با سرعت 128 کیلومتر در ساعت شوت کنه . قدرتش هنگام نواختن ضربات آزاد به حدی هست که با کنار پا میتونه مسیر توپ رو تا حدود 3 متر تغییر بده.

عامل اصلی شوت های سهمگین رونالدو هم داشتن عضلات قوی هست . با بررسی هایی که متخصصین علم تمرین روی شوت فوتبال انجام دادن مشخص شده علاوه بر قدرت پاها و عضلات درگیر در اون ، عوامل دیگه ای برای یک شوت قدرتمند و دقیق نیاز هست . عضلات شکمی قدرتمند برای تثبیت تنه و همچنین بالا تنه ای قدرتمند برای حفظ تعادل فاکتورهایی هستن که برای یک شوت خوب لازم هست . تمامی این جزئیات در رونالدو مشاهده میشه و داشتن شرایط بدنی منحصر به فرد باعث شده تا شوت هاش زبانزد اهالی فوتبال باشه . ایجاد قوس های عجیب و فرودهای ناگهانی شوت جزو مهارت هایی هست که به واسطه داشتن عضلات قوی در ناحیه پاش صورت میگیره .
رونالدو در هر بازي به طور متوسط 7.3 شوت مي زنه . وی با 5 بازی بیشتر در فصل 2012/13 ، 131 شوت بیشتر از مسی زد . این بازیکن با ساق های قوی و محکمی که داره شوت های از راه دور زیادی میزنه که به اونا اشاره میکنیم :
پورتو 0-1 منچستر / لوانته 0-4 رئال / اتلتيکو مادريد 1-4 رئال مادرید / اوساسونا 1-5 رئال /
سويا 2-6 رئال / رئال 4-0 سلتا
اما مسي هيچ شوت از راه دوري تا حالا نزده . در کل گلای از پشت محوطه رونالدو بیشتر از مسی هست .


دريبل : در جریان بازی مسي بيشتر دريبل ميزنه چون سبك بازيش دريبليه و رونالدو سبكش قدرتيه .
مسی دریبل های ریز رو بسیار سریع میزنه . وقتی که توپ به پاش برسه کمتر مدافعی توانایی جدا کردن اون رو داره اما در سال 2012 و 2013 از این نظر افت کرد . رونالدو اكثر اوقات هر بازيكني رو كه بخواد دريبل ميزنه و اگر نتونه هم پاس عقب میده . سال 2013 تو بازي با گالا چندنفر رو دريبل زد و يه شوت محكم زد كه گل شد و... همچنین تعادل بالایی داره و به خوبی میتونه بدنشو کنترل کنه به طوری که در دریبل ها به سرعت جهتش رو تغییر میده . در کل دریبلای مسی چشم نوازتره و دریبلای رونالدو تنوع بيشتري داره چون دوطرفه هم دريبل ميزنه .


پنالتي : در این زمینه آمار رونالدو بهتر از مسی هست . رونالدو تو رئال نسبت به منچستر پنالتی زن بهتری شد . پنالتی ای که مسی جلوی چلسی خراب کرد باعث حذف از چمپیونزلیگ شد . رونالدو جلوی بایرن تو جریان بازی پنالتیشو گل کرد اما تو ضربات پنالتی ، پنالتیشو گل نکرد چون ضربات پنالتی استرسش بیشتر از جریان بازی هست و تیمی که تو خونه هست تحت فشاره . مثلا سال 2013 اتلتیکو خیلی اصرار داشت که بازی فینال کوپا تو خونه رئال باشه و نتیجش هم دید . نوئر هم بعد از بازی گفت كه مربي دروازه بانام به من گفته بود كه رونالدو 80 درصد پنالتياشو سمت چپ ميزنه و سمت مورد علاقشه . حتي اون پنالتي اي كه گل زد هم نوئر سمت چپ پريد اما رونالدو راست زد . پنالتي ای که مسي گل نکرد تو جريان بازي بود اما رونالدو تو جریان بازی پنالتیشو گل کرد . همچنین رونالدو قبل از بازی با بایرن 25 پنالتی پشت سرهم گل کرده بود و جای اشتباه داشت اما سال 2011 يه مقايسه اي بين پنالتي هاي اين دو بازيكن كردن كه مسي از 27 تا پنالتي 7 تاشو خراب كرده بود و رونالدو از 24 پنالتي يكي رو .
حتی درصد پنالتی های درست رونالدو بالاتر از مسی هست . مسی از 63 پنالتی دوران فوتبالش تو بارسا 52 تاش رو گل کرده . این در حالیه که رونالدو از 76 پنالتی ، 66 تایش رو گل کرده رونالدو 86.84 درصد و مسی 82.54 درصد پنالتی هاشونو گل کردن .
یکبار هم سایت ESPN 10 پنالتی زن برتر تاریخ رو معرفی کرد که رونالدو در اون حضور داشت و مسی نبود .
سایت Penalty HQ هم 11 پنالتی زن برتر تاریخ رو معرفی کرد که رونالدو در اون حضور داشت و مسی نبود .


ايستگاهي : اوایل که رونالدو به رئال اومده بود ضرباتشو فقط محكم ميزد و دقت نداشت . بخاطر همین کمتر توپاش گل میشد ولی اگه از دیواره دفاعی عبور میکرد غیرقابل مهار بود مثل گلی که از راه دور به ویارئال زد . اما حالا دقتش رو بیشتر کرده و قدرت رو کمتر و در اصل تلفیقی از دقت و قدرت هست . هیچ کس نمیتونه مثل رونالدو به توپ های راه دور چنان ضربه بزنه که توپ بارها تغییر مسیر بده و شیب برداره . از فواصل ۳۵ متری چنان ضربات آزاد رو روانه دروازه میکنه که انگار یک ضربه آزاد زن حرفه ای از فاصله ۲۰ متری به سمت دروازه شلیک کرده . اما مسی سعی میکنه با دقت زیادی ایستگاهی بزنه . رونالدو در فصل 2013/14 به الچه ، چلسي ، بورنموث ، سوسیه داد ، اوساسونا ، سویا و بایرن گل زد . در تیم ملی هم پنج كاشته رو گل كرده ، ‌در يونايتد 14 تا و در رئال مادريد 23 تا . رونالدو با 15 كاشته فقط در لاليگا هم ردیف با رونالدينيو و روبرتو كارلوس به عنوان بهترين كاشته زن بيست سال اخير لاليگا هست . در 5 سال اخیر 22 کاشته گل زده و از این حیث رکورد داره . در کل تا حالا 41 کاشته گل کرده ، یعني تقريبا يك دهم گلهايش و مسی هم 15 گل زده . اما مسی یکی از گلهاش از روی ضربات ایستگاهی رو در لالیگای فصل 2012/13 در نیوکمپ به رئال در شرایطی زد که به دور از چشم داور توپو به عقب کشید تا راحت تر از دیواره دفاعی عبور کنه و همون توپ هم گل شد که این نشون میده که از هوش بالاش در این مواقع استفاده میکنه . لینک
پاس : مسی در فرستادن پاسهای کوتاه در مکانهای فشرده متبحره و دید بالایی در بازی دارد و همیشه پاسهاش در جای مناسب در مقابل پای مهاجمان تیم قرار میگیره . پاسهای رونالدو بلند ترن و بسیار دقیق میتونه توپ رو به نقاط مختلف زمین ببره مثل پاس گلی که سال 2012 در بازی برگشت لیگ مقابل بیلبائو به اوزیل داد ؛ یا پاسی در در جام جهانی 2014 روی گل دوم به وارلا مقابل آمریکا داد . در کل هر کدوم شیوه پاس دادن خاصی دارن .


دوندگي : مسي به طور متوسط 7.6 كيلومتر در هر بازي ميدوه ، رونالدو بيش از 9 كيلومتر . رونالدو به طور متوسط در هر بازي 13 استارت بيش از مسي ميزنه . رونالدو 38 استارت با سرعت متوسط 25 كيلومتر بر ساعت مي زنه و مسي 25 استارت در هر بازي .
رونالدو در دور گروهی چمپیونزلیگ فصل 2013/14 نسبت به ديگر گلزنان تورنمنت دوندگي بيشتري داشت . رونالدو در 5 بازی که حضور داشت ، 50586 متر دويد كه از اين حيث بالاتر از مهاجماني مثل ايبراهيموويچ و مسي دويد . زلاتان 42292 متر در پنج بازي دويد اما مسي فقط 24839 متر دوندگی در4 بازی داشت . وقتی رونالدو در 5 بازی ،50586 متر دویده ، در 4 بازی هم میتونست 40468 متر بدوه . اما مسی در این مدت 24839 متر دویده که نزدیک نصف آمار رونالدو هست .
مسی در بازی برگشت 1/4 نهایی چمپیونزلیگ در فصل 2013/14 جلوی اتلتیکو مادرید فقط 8/6 کیلومتر دوید . یعنی فقط 5/1 کیلومتر بیش از دروازه بانشون . ویلی سانیول، مدافع سابق بایرن مونیخ ازش انتقاد کرد و در موردش گفت : روز چهارشنبه ، مسی همه را احمق فرض کرده بود . او تمام مدت بازی را به قدم زدن پرداخت .
حتی در جام جهانی 2014 تا قبل از فینال ، تونی کروس در 570 دقیقه ای که به میدان رفته، 68.3 کیلومتر دویده ، در حالی که مسی در 573 دقیقه، 51.9 کیلومتر دویده است . کروس 16.4 کیلومتر بیشتر دویده که تقریبا یک بازی و نیم بیشتر از مسی است.
همچنین رونالدو در فصل 2012/13 در 10 بازی اول چمپیونزلیگ تو 900 دقیقه 101.426 دویده و از این حیث در میان دوازده بازیکن برتر چمپیونزلیگ بود . این در حالیه که مسی در 736 دقیقه ، 55.987 کیلومتر دویده . وقتی رونالدو در 900 دقیقه ، 101 کیلومتر دویده ، در736 دقیقه هم میتونست 82 کیلومتر بدوه . اما مسی در این مدت 55 کیلومتر دویده که نزدیک 30 کیلومتر فاصله هست .


خلاقيت : در اين مورد رونالدو هم خوبه ولي مسي ازش بهتر هست . طبق گزارش سایت بلیچر اسپورت در سال 2012 مسی خلاق ترین بازیکن اروپا شناخته شد و رونالدو در جایگاه ششم بود . در کل از نظر کارشناسا خلاقیت مسی از رونالدو بهتره اما یکی از صاحب نظرای بزرگ فوتبال یعنی پله در این مورد میگه : خلاقيت رونالدو بي نظير است

.
رهبری تیم : هر دو در تیم ملی کاپیتان هستن . مسی کمرو تر هست اما رونالدو با کاراکتر قدرتمندش ، تعصب و جاه طلبیش میتونه به هم تیمی هاش کمک کنه

.
سرعت : این مورد رو باید به دو دسته تقسیم کنیم . سرعت بدون توپ و سرعت پا به توپ . تو اولی رونالدو خیلی بهتره و در دومی مسی بهتره .
رونالدو مسیرهای 20-30 متری رو بسیار سریع تر میدوه و مسی هم در مسیرهای محدود و 4-5 متری سرعتش بالاست .
در کل سرعت بسیار بالا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک فوتبالیست بزرگ به شمار میاد . بازیکنان سریع عصای دست مربی در بسیاری از دیدارها به شمار میان چرا که با یک حرکت سریع خود می‌تونن دفاع حریف رو به هم ریخته و به تیمشون کمک کنن . از این نظر رونالدو در رده چهارم هست با 33.6 کيلومتر اما زماني حتی سريع ترين بازيكن جهان بود . رونالدو در ليگ برتر ، ركورد 34.6 كيلومتر در ساعت رو هنگام حركات طوفانيش ثبت كرده و به همين دليل لقب سي آر 9 (CR9) رو بهش دادن كه خود فرگوسن هم به اين موضوع اذعان داره . نحوه دویدنش هم در بسیاری از مدارس فوتبال جهان آموزش داده میشه . اگه دقت كنيد وقتي رونالدو دريبل دوطرفه ميزنه از بازيكني كه همراهش حركت ميكنه چندمتر جلوتر ميفته . در واقع شتاب اولیش خیلی بالا هست . استارت های سریع رونالدو خیره کننده است . گامهای بلندش باعث میشه که بتونه در این امر بسیار موفق تر باشه اما مسی با توجه به قدش و پاهای کوتاه تری که داره ، باعث میشه نتونه مثل رونالدو مثلا در یک دریبل دو طرفه ، از بازیکنی که همراهش حرکت میکنه جلوتر بیفته .
فصل 2013 در لیگ تو بازی با اتلتیکو، دوندگی فوق العاده رونالدو از محوطه جریمه خودی به محوطه جریمه اتلتیکو که در نهایت شوتش به تیرک خورد اما 87 متر رو در 10 ثانیه دوید . اینم باید در نظر گرفت که دقیقه 73 بازی بود و انرژیش خواه ناخواه نسبت به ابتدای بازی کمتر شده بود و در لحظات آخر هم برای زدن ضربه سرعتش رو کم کرد . در کل در ضد حمله ها سرعت رونالدو کشنده است و به ندرت دیده میشه که خط دفاعی ، توانایی مهار ضد حمله های تیمی که رونالدو در اون بازی میکنه رو داشته باشه .


هوش : رونالدو هم خوب است اما طبق گفته كارشناسان مسي در این مورد فوق العاده هست . هوش مسی تعجب بسیاری از دانشمندان رو برانگیخته . مسی در فوتبال مثل انیشتین در فیزیک ، کپلر در نجوم ، بابی فیشر در شطرنج و هیتلر در جنگه . درکتاب های جدید ترکیه اسم مسی درکنار نوابغ تاریخ ذکر شده . البته یکی از دلایلش چپ پا بودنش هست . طبق تحقیقات محققان دانشگاه های آکسفورد و بریتسول با همگاری چندین دانشگاه استرالیایی ، بازیکنانی که پای اصلیشو برای بازی کردن ، پای چپ هست به دلیل ساختار مغزیشون عملکرد غیرقابل پیش بینی تری دارن که اینم باید در نظر گرفت که یه امر خدادادی تو هوشش تاثیر مثبت گذاشته.


شم گلزني : در اين مورد رونالدو در تاريخ فوتبال بهترینه . رونالدو با اعتماد به نفس بالاش از هر جای زمین که بخواد شوت میزنه . حتي یکبار اينيستا گفته بود يه بازيكن كامل بايد شم گلزني رونالدو رو داشته باشه .


دفاع : رونالدو بيشتر از مسی عقب ميره و دفاع ميكنه . به ندرت دیده شده که مسی دفاع کنه . در لالیگای فصل 2012/13 رونالدو بخاطر ضعف خط دفاعي بارها به عقب برمیگشت و در 5 بازي پشت سر هم كارت زرد گرفت . رونالدو با توجه به اينكه توپ رو از دفاع به حمله ميرسونه بيشتر هم دفاع ميكنه . كلا 92 كارت گرفته که خیلی هاش بخاطر متوقف کردن حریفان در دفاع تيمي بوده . البته نمیتونه به اندازه دیماریا تو دفاع کمک کنه چون دیماریا تو همه بازیها حضور داره و بازیکنی هست که در اکثر بازیها تعویض میشه . در لالیگای فصل 2013/14هم یک بار تو بازی با سویا روی بازیکنشون خطا کرد که پنالتی شد و این نشون میده که تو کارای دفاعی شرکت میکره . با این حال رونالدو با توجه به قدش روی ضربات آزاد و کرنرها در دیواره دفاعی قرار میگیره و درون محوطه جریمه برای یارگیری فعال هست .


پاي راست و چپ : هر كدوم پاي تخصصيشون قوي تره اما در كل رونالدو پاي غير تخصصيش خیلی بهتر از پاي غير تخصصي مسي هست . رونالدو بر خلاف مسی که بیشتر روی پای چپش متمرکزه میتونه با هر دو پایش کار کنه. فرگوسن هم تو کتاب خاطراتش در مورد مقایسه این دو بازیکن گفته بود که رونالدو با هر دو پا خوب کار می کند . رونالدو 75 گل با پای چپ زده و مسی 49 گل با پای راست زده . در فصل 2012/13 مسی 4 گل با پای راست زد و رونالدو 8 گل با پای چپ زد . رونالدو تا حالا سه بار هم با پشت پا گل زده اما مسی نتونسته با پشت پا گل بزنه .


بازی تیمی : هر دو ذاتا به بازی فردی علاقه بیشتری دارن تا این که به تیمشون کمک کنن . رونالدو در اوایل حضورش در رئال بیش از حد تکروی میکرد و خیلی ها ازش انتقاد میکردن اما به مرور خیلی بهتر شد و تیمی تر بازی میکنه . البته مسی روی بازی تیمی و بازیسازی بهتر کار میکنه . اما بازیسازی مسی بخاطر اینه که سبک بازی بارسا تیکی تاکا هست اما سبک بازی رئال مستقیم تر و ضدحمله هست و طبیعیه که تو بازی مستقیم تر بازیکنا کمتر پاسکاری میکنن و میخوان سریعتر به دروازه برسن . همچنین رونالدو شم گلزنی بالاتری نسبت به مسی داره و طبیعیه که بیشتر مواقع پاس نمیده و خودش شوت میزنه . دلیل دیگشم اینه که چون رونالدو تو پست بال چپ هست و بیشتر از مسی تو کار دفاعی شرکت میکنه . مسی دقیقا بین دو مهاجمه و با هر دوشون در ارتباطه اما رونالدو بال چپ هست و با یه سمت در ارتباطه .


قدرت بدني : این یکی از جنبه هایی هست که بین این دو بازیکن تفاوت زیادی وجود داره . رونالدو به معنای واقعی قدرت بدنی بالایی داره و با توجه به تمرینات بدن سازی زیادی که انجام داده بدن بسیار نیرومندی داره و علاوه بر سرعت توانایی تنه زدن بالایی داره . ماهیچه هاش عریض هستن اما مسی قدرت بدنی بسیار نازل تری داره . عرض شانه مسی کم هست . رونالدو در جنگ های تن به تن بر سر توپ پیروز میشه و بازیکن حریف رو از پیش رو برمیداره که این بخاطر فیزیک و قدرت بدنی بهترش هست . با نگاهی به وضعیت بالا تنه و حتی پایین تنه کریستیانو رونالدو به راحتی میتوان به تفکیک عضلانی این بازیکن پی برد . یکی از دلایل این اتفاق پایین بودن درصد چربیش هست . داشتن عضلاتی با این شرایط برای یک فوتبالیست ، قدرتی بسیار بالا به همراه میاره چون که هر چقدر عضلات تفکیک یافته و منسجم تر باشن قابلیت تولید نیرو در اونها افزایش پیدا میکنه ( مثل سرخیو راموس، ایبراهیموویچ و خود رونالدو ) . داشتن درصد چربی زیر 10 برای هر فوتبالیستی یک آرزو به شمار میره و رونالدو با داشتن تنها 7 درصد چربی یک نمونه ایده آل به شمار میره . داشتن درصد چربی پایین فواید بسیاری برای ورزشکاران داره . چابکی بالا، قدرت عضلانی بالا، توانایی سوخت و ساز بالا و ... از جمله مزایای این فاکتور برای ورزشکاران هست .
کمتر بازیکنی با تکنیک در تاریخ وجود داره که اینچنین قدرت بدنی ای داشته باشه . اکثر بازیکنان تکنیکی فوتبال در طول تاریخ این قابلیت رو نداشتن . قدرت بدنی در نبردای تن به تن ، نبردای هوایی ، دفاع کردن و شوت های پرقدت تاثیرگذار هست. برای نبردای تن به تن یک مثال زده میشه : در یکی از الکلاسیکوها رونالدو با استفاده از قدرت بدنی اش به جای اینکه پیکه رو جا بگذاره با تنه اش اونو به زمین کوبید و به جلو تاخت .
آردا توران ، بازیکن اتلتیکو مادرید در این مورد گفته : براي مهار رونالدو روي او خطا کردم و وقتي به بدن او برخورد کردم، حس کردم که به ديوار خورده ام.
روزنامه فرانسوی له ۱۰ اسپورت در مقاله ای رونالدو رو بهتر از مسی دونست و در مورد قدرت بدنیش گفت : رونالدو از نظر قوای بدنی در دنیا بی نظیر است . از نظر بدنی یک غول است و می تواند در طول ۹۰ دقیقه ریتمش را حفظ کند .
پريسيا ، فيزيوتراپ كريستيانو هم در مورد عظلاتش میگه : عضلات بي نظيري دارد و بي نظير هستند . ‌در دوران كارم ورزشكاري مثل او را نداشتم . با ورزشكاراني مثل گسول كار كردم اما هيچ كدام عضلاتشان مثل كریستیانو نبود . از مقايسه متنفرم اما به نظرم كريستيانو بهترين عضلات ممكن را دارد 
حتي آرنولد هم به تمجيد ازش گفته بود : ‌كريستيانو قواي بدني بي نظيري دارد . ماهيچه هاي شكمش بي نظير است . به نظر مي رسد كه در فرم بدني خوبي باشد و به خاطر همين بازيكن بزرگي است .


سرزني : این هم یکی از برتری های رونالدو هست و در این زمینه رونالدو با مسی قابل مقایسه نیست. مسی در زدن ضربات سر موفق نیست ، دلیلش هم قد کوتاهش هست و به این معنا نیست که او در زدن ضربات سر ناتوانه اما رونالدو گلهاي زيادي رو با سر زده . رونالدو ضربات سرشو با دقت و شدت زیادی میزنه و دو بارهم با سر به بارسا گل زده . مسي در تمام دورانش 14 گل زده اما این حالیه که رونالدو 62 گل زده . مسی سال 2012، 2 گل با سر زد و رونالدو 8 گل . در همین زمینه ادوین فان درسار دروازه بان سابق تیم منچستر یونایتد گفته بود مسی با وجود اینکه بازیکن بزرگی هست ولی به علت کمبود یک فاکتور هرگز نمیتونه نقش یک مهاجم نوک کامل رو ایفا کنه ؛ ادوین این فاکتور رو قد بلند و قدرت بالای سرزنی میدونه .
يكي از بهترين گلای رونالدو هم فينال كوپا بود که در هر دو سایت اینترنتی مارکا و رئال مادرید ، بر اساس آرای بیشتر اونو به ‌عنوان برترین گلزن سال انتخاب کردن . در كل رونالدو ضربات سرش قدرت زیاد دارن. رونالدو بی شک در این مورد هر مدافعی رو میترسونه و با پرواز های بلند خودش میتونه از هر فردی بلندتر بپره . این چیزی هست که مسی نمیتونه در اون به تیمش کمک کنه ، اما برای رونالدو یک مزیت به حساب میاد .


دقت : دقت پاسها و شوتهای از راه نزدیک مسی اندکی بهتر از رونالدو هست . البته اين اختلاف فاحش نيست . مثلا سال 2012 آمار دقت پاسهاشون بدین ترتیب بود :
رونالدوپاس صحيح : 80%
مسي: پاس صحيح : 85 %
البته آمار درصد پاس‌های صحیح در یک سوم زمین حریف کمی کمتره .
مسی : 77%
رونالدو : 73%
اما دقت پاسهای بلند رونالدو از مسی بهتر هست . در فصل 2012/13 هم رونالدو با 53 شوت صاحب بیشترین شوت در چهارچوب و مسی هم با 28 شوت در رده دوم حضور داشت که این نشون از دقت خیلی خوب رونالدو در زدن شوت هست . اما باید توجه داشت که مسی بخاطر هوشش هست که در فاکتورهای خلاقیت ، دقت ، پاسهای کوتاه و دریبل بهتر از رونالدو هست که این یه امر خدادادیه و میشه گفت مسی یه استعداد ذاتی هست اما رونالدو با تلاش و تمرینات انفرادی زیادی به همچین بازیکنی تبدیل شده . اما مسی از این هوشش بعضاً در راه نادرست و فوتبال ناجوانمرانه استفاده میکنه . مسی در سال 2007 در بازی با اسپانیول زمانی که توپی براش ارسال شد به هوا پرید و دستش در حالی که بالاتر و کنار سرش بود ، به توپ ضربه زد و داور رو فریب داد . در واقع داور فکر کرد که با سرش گل رو زده . یک بار کلوزه هم در حرکتي مشابه اشتباهش رو به داور متذکر شد كه با دست گل زده اما مسی این کار رو نکرد.

 
تکنیک : تکنیک با دریبل فرق میکنه. مسی از رونالدو بهتر دریبل میزنه اما رونالدو به خاطر مهارتهای بیشترش تکنیکی تر به حساب میاد. بخاطر اینه که بیشتر از مسی روش خطا میکنن و سعی در بلوکه کردنش دارن . رونالدو بدون اتکا به ویژگی و موارد خاص دیگه ای فقط با تمرینات اختصاصی و تمرکز بالا به همچین بازیکنی تبدیل شده . با توجه به قد و قدرت بدنی و تکنیک و قدرت دریبل زنی از بین بازیکن هارو داره اما مسی با توجه به قد کوچکی که داره میتونه از بین بازیکنها عبور کنه . در ضمن مسی قدرت دریبل بالایی داره اما تکنیکی نیست . یعنی اینکه تا حالا دیده نشده که مسی با دریبل زیدانی از بازیکنی عبور کنه یا مثل رونالدو با توپ حرکات خاصی بکنه . مسی اکثرا با تغییر جهت حرکت توپ که با توجه به قد کوچیکش به نحو احسن امکان پذیره دریبل میزنه . در فصل 2010-11 و 2011-12 در کل روی رونالدو 139 بار خطا شده و روی مسی 101 بار . این نشون میده که برای مهار رونالدو مجبورن روش خطا کنن .


پرش : در این مورد رونالدو با هیچ بازیکنی قابل مقایسه نیست . حتی اگه مسی قدشم بلند بود بازم مثل رونالدو نمیتونست پرش کنه . رونالدو در بازي با منچستريونايتد کريستيانو 1.23 سانتي متر به هوا پريده است ، يعني با توجه به قدش تا 2.93 سانتي متر به هوا رفته است . نیروی که رونالدو صرف میکنه پنج برابر بیشتر از وزن بدن خودش هست . به طور رسمي سبدهاي NBA در فاصله 3.05 سانتي متري قرار ميگيرن ، يعني فقط 12 سانتي متر بالاتر از پرواز کريستيانو . بيشترين رکورد پرش براي بازيکنان بسکتبال در حدود 1.5 متر است . ميانگين براي بهترين بسكتباليست ها نظير درکسل و جردن ، 1.20 سانتي متر است . وی با توجه به قواي بدني خود در 66 درصد تقابل هاي هوايي با بازيکنان حريف برنده مي شود . گلش به بارسا تو فينال كوپا و گلش به منچستر بهترين گلاش با پرش بودن . در مسابقات لالیگای 2013/14 مقابل اوساسونا هم پرش زیبایی داشت که لوکاکو ، مهاجم بلژيكي اورتون به ستايش از این پرش در مقابل اوساسونا پرداخت و گفت : نمي تواند واقعي باشد . پرش كريتسيانو رونالدو را ديديد ؟ پرش افراد زيادي را ديده ام اما اين يكي غيرممكن به نظر مي رسيد .


جام :‌ در این مورد مسی آمار بهتری داره . مسی در کل 21 جام برده و رونالدو 15 جام . خیلی عجیبه که خیلی ها فقط جامهای رونالدو در رئال رو مورد احتساب قرار میدن این در حالیه که رونالدو در 6 سال حضورش در یونایتد 10 جام گرفت . تیم مسی 6 بار لیگ رو برده و تیم رونالدو 4 بار . تیم مسی 3 بار چمپیونزلیگ رو برده و تیم رونالدو 2 بار . اما مسی در بعضی از جامها تاثیر گذاری کمی داشته . مثلا در چمپیونزلیگ سال 2006 بارسا فقط یک گل زد و تاثیرگذاری ای نداشت و میشه در این جام اونا رو برابر دونست . یا این که تیم مسی در فصل 2004/05 قهرمان شد ، اما خودش در این جام برای بارسا فقط یک گل زد اما رونالدو در اولین قهرمانیش فصل 2006/07 در لیگ ، 23 گل زد و 23 پاس گل داد .
در کل به نظر میرسه که مسی برتری داره اما باید اینو در نظر گرفت که جام ها به کمک یه تیم بدست میاد نه یک بازیکن . بعضی وقتا مسی یا رونالدو تو بازی های بزرگ بد بازی میکنن ولی تیم نتیجه میگیره و بعضی وقتا مسی یا رونالدو تو بازی های بزرگ خوب بازی میکنن ولی تیم نتیجه نمیگیره . مثلا رونالدو در سال 2012 جلوی بایرن 2 گل زد اما اگه تیمش بهتر کار میکرد تو 90 دقیقه کار تموم میشد . یا در سال 2013 اگر اوزیل به رونالدو رو در موقعیت دروازه خالی پاس میداد ، به فینال صعود میکردن . خود مسی در فصل 2011/12 رکورد گلزنی رو شسکت اما فقط جام حذفی رو برد چون که کل تیمش خوب کار نکردن . در مورد رونالدو هم همین موضوع صدق میکنه که این بازیکن در این چندسال فوق العاده بوده اما چون کل تیم خوب کار نکردن کمتر از مسی جام برده . اما مسی جامهایی که برده بخاطر کار تیمی بارسلونا بوده و نمیشه اونو دلیل برتریش به رونالدو دونست . اگر جام رو ملاک برتری بدونیم پس پدرو هم بهتر از رونالدو یا اینیستا رو بهتر از زیدان بدونیم که اینطور نیست .


هت تریک : مسی در تعداد هت تریک ها در طول دوران بازیگری اندکی جلوتر هست . مسی 30 بار و رونالدو 28 بار هت تریک کرده . اما رونالدو در لالیگا ، سه بار هت تریک کامل (گلزنی با سر، پای راست و پای چپ) کرده و از این حیث در قرن 21 رکورد داره . این در حالیه که مسی تا حالا هت تریک کامل نکرده . همچنین سریع ترین هت تریک در تاریخ بارسلونا از آن مسی هست که در 17 دقیقه هت تریک کرده اما سریع ترین هت تریک در تاریخ رئال مادرید از آن رونالدو هست که در 10 دقیقه هت تریک کرده

 .
تیم ملی : حالا عملکرد این دو بازیکن رو تو تیم ملی مقایسه کنیم .
یورو 2004 : رونالدو ابتدا در مرحله گروهی به یونان گل زد . دومین گلشو در نیمه ‌نهایی این مسابقات به هلند زد و پرتغال بازی رو۱۲ از هلند برد . تو همین بازی یک پاس گل هم داد اما در فینال تیمش مغلوب یونان شد و در سن 19 سالگی به مقام نایب قهرمانی بسنده کرد . با وجود سن کمش نقش زیادی در فینالیست شدن داشت . در پایان مسابقات تو تیم ستارگان جام قرار گرفت و جوان ترین بازیکن در این تیم بود .
جام جهانی ۲۰۰۶‌ رونالدو در مقدماتی جام جهانی ، دومین گلزن برتر اروپا با هفت‌گل بود . تو این مسابقات پرتغال موفق شد به‌ مقام چهارمی برسه و رونالدو هم یک گل به ایران زد . رونالدو در کمال بی عدالتی نتونست عنوان برترین بازیکن جوان جام رو مال خودش کنه و میزبانی آلمانی ها باعث شد تا این جایزه به لوکاس پودولسکی برسه .
جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ رونالدو هشت گل برای پرتغال در مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ زد و در پشت فوتبالیست لهستانی ، اوزیبیوس اسمولارک قرار گرفت . در اون جام هم فقط یه گل به تیم ملی فوتبال آلمان در یک ‌چهارم نهایی زد اما موفق شد به ‌عنوان مرد بازی پرتغال و جمهوری چک در گروه A جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸ انتخاب بشه .
جام جهانی ۲۰۱۰ رونالدو یک گل به کره شمالی زد و در هر سه بازی پرتغال در گروه G جام جهانی ، به‌عنوان بهترین بازیکن میدان برگزیده‌ شد . این در حالی بود که کارشناسا اون گروه رو ، گروه مرگ میدونستن. در نهایت از اسپانیا 1-0 باختن و همون تیم قهرمان جام شد .
جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ رونالدو هفت گل در مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ از جمله دو گل مقابل بوسنی و هرزگوین در مرحله پلی‌آف زد . در قرعه‌کشی جام ملت‌های اروپا ، پرتغال به‌همراه هلند ، دانمارک و آلمان در گروه B موصوف به گروه مرگ قرارگرفت . رونالدو بعد از شروعی نامطمئن با دو گلش به هلند باعث صعود تیمش شد . در این بازي 12 بار به دروازه رقيب شوت زد که بيشترين تعداد شوت توسط يک بازيکن از يورو 1980به بعد بود . در مرحله 1/4 با گلزنی مقابل چک باعث صعود تیمش شد . در این جام 4بار هم توپش به تيرك خورد ! همچنین دوبار در مسابقات گروهی ، به‌عنوان بهترین بازیکن میدان شناخته شد . بازی با اسپانیا هم با ضربات پنالتی به‌ سود اسپانیا تموم شد . رونالدو نامزد شده‌ بود تا پنجمین ضربه پنالتی پرتغال رو بزنه اما پنالتی بهش نرسید و ایستاده مقابل قهرمان جهان حذف و همین تیم ایتالیا رو 4-0 شکست داد . سرمربی پرتغال گفت : این طرح من بوده‌است که رونالدو پنجمین ضربه را بزند و پرتغال با ضربه او به مسابقه پایانی برسد.
رونالدو به‌همراه پنج بازیکن دیگر، جزء بهترین گلزنان مشترک این جام با سه گل قرارگرفت اما فرناندو تورس ، کفش طلای اروپا رو بدست آورد . بهترین گلزن این مسابقات 9 گل زده و رونالدو با 6 گلش احتمالا زیاد بهترین گلزن این تورنومنت میشه . همچنین در تیم منتخب یورو ۲۰۱۲ هم قرار گرفت .
جام جهانی 2014 : رونالدو در این جام در شرایطی حضور پیدا کرد که مصدوم بود و در هیچ کدوم از سه بازی نباید بازی میکرد اما بخاطر تیم ملیش حتی آینده خودشم به خطر انداخت و در هر سه بازی با مصدومیت به میدان رفت . در این جام هم مثل دوره قبلی در گروه مرگ به همراه آلمان ، غنا و آمریکا قرار گرفت . بر خلاف دیدارهای مقدماتی جام ، دفاع پرتغال عملکرد به شدت ضعیفی داشت و نقطه قوت پرتغال تبدیل به نقطه ضعفش شد . پرتغال در این جام در مرحله گروهی حذف شد و خیلی ها بخاطر همین میگن رونالدو عملکرد ضعیفی داشته !
در بازی اول 4-0 شکست خوردن . رونالدو در این بازی با توجه به بازی زیبای آلمان و مالکیت توپشون ، زیاد صاحب توپ نشد و از طرفی بازیکنای کنارش هم اصلا اونو خوب حمایت نمیکردن . مثلا در دقیقه 27 هوگو آلمیدا در شرایطی بود که خیلی راحت میتونست به رونالدو پاس بده اما چند ثانیه بی دلیل مکث کرد و توپو ازش گرفتن . بخاطر همون تکلی که روش رفتن مصدوم شد و یکی از تعویضای پرتغال سوخت و روی همون صحنه رونالدو هم خیلی عصبی شد که چرا اینقدر مکث کرد و پاس نداد . یا نانی در دقیقه 68 در سمت چپ روی پاس عالی موتینیو صاحب موقعیت شد اما تعلل بیش از حد این بازیکن باعث شد تا مدافعای آلمان فضا رو ببندن و در نهایت ضربشو در یک رفت و برگشت راهی کرنر شد. با وجود همچنین اشتباهاتی نباید رونالدو رو زیر سوال برد . همچنین در این بازی بهترین مدافع پرتغال مصدوم شد و به بیرون رفت . پپه هم اخراج شد که این قطعا به رونالدو مربوط نمیشه اما با چنین حال تو همین بازی با این که به خوبی تغذیه نشد اما خوب کار کرد. دقایق اولیه یه موقعیت گل داشت ؛ از زاویه بسته ضربشو زد که نوئر گرفت و دقایق آخر هم یه شوت قشنگ از روی ایستگاهی زد . همین تیم سال 2010 که خیلی کم تجربه تر هم بود به تیم مسی 4 گل زد که نشون میده وقتی ستاره ها به خوبی تغذیه نشن ، نمیتونن معجزه کنن. اینم باید در نظر گرفته بشه که که سه دقیقه قبل از گل چهارم آلمان ، پنالتی برای پرتغال گرفته نشد که میتونست جریان بازی رو عوض کنه و رونالدو هم گل میزد و جالب این جاست که پرتغال بخاطر تفاضل گل صعود نکرد ! در بازی مقابل آمریکا رونالدو در دقیقه آخر با یک پاس گل استثنایی تیمو از شکست نجات داد و باعث شد کار پرتغال به بازی آخر کشیده بشه که اون بازی هم پرتغال با گل این بازیکن برد اما بخاطر تفاضل گل باخت ! همچنین بهترین بازیکن زمین هم انتخاب شد .
در هر صورت ستاره یه تیم ، میتونه تفاوت ایجاد کنه و نمیتونه وقتی کل تیم بد بازی میکنن ، یه تنه بار تیم رو به دوش بکشه و تیمشو پیروز کنه . کل تیم باید خوب باشن و ستاره رو تغذیه کنن تا بتونه نتیجه بخش باشه . پله هم در این مورد گفته بود : کریستیانو و مسی خیلی متفاوت هستند . رونالدو به روند هم تیمی هایش در جام جهانی وابسته خواهد بود اما مسی اطرافیان بهتری دارند . هیگوائین ، آگوئرو و  اما پیروزی آسان تر است . کریستیانو نیاز دارد تا هم تیمی های خوبی داشته باشد تا بیشتر گل بزند.
رونالدو در بازی دوستانه مقابل برزیل بازوبند کاپیتانی رو بر بازو بست و در سن ۲۲ سالگی جوان ترین بازیکن تاریخ پرتغال شد که موفق شده بازوبند کاپیتانی کشورش رو بر بازو ببنده و نخستين بازيکن تاريخ پرتغال هست که در پنج تورنمنت بزرگ گلزني کرده . (يورو 2004، 2008، 2012و جام جهاني 2006 ، 2010 و 2014 ) و همچنین با گلزنی به غنا ، بعد از کلینزمن و کلوسه تبدیل به سومین بازیکن تاریخ شد که در سه دوره پیاپی یورو و سه دوره پیاپی جام جهانی گل زده . در ماه مارس سال 2014 با زدن دو گل برابر کامرون ، رکورد 47 گل در 88 بازی پائولتا رو پشت سر گذاشت و تبدیل به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی پرتغال شد .
بعد از درخشش رونالدو در مقابل ایرلند حتی شبكه ملي پرتغال برای بينندگانش يك نظرسنجي گذاشت كه در اين نظرسنجي كريستيانو با 51 درصد آرا به عنوان بهترين بازيكن تاريخ پرتغال انتخاب شد . اوزه بيو 43 درصد آرا را كسب كرد و فيگو فقط 6 درصد .
اما بزرگترین افتخار مسی با آرژانتین در کوپه آمریکای سال 2007 بود که تونست نایب قهرمان بشه ( قبل از جام جهانی 2014 ) . در اون جام مسی دو گل زد . گل اولش که گل دوم تیمش به پرو بود که اون بازی رو 4-0 بردن و گل دومش که تو بازی ای بود که 3-0 برده بودن که نشون میده گلاشم تو بازیهایی بوده که تاثیر خاصی رو نتیجه نداشته . اما رونالدو تو جام ملتهای 2004 گل اولشو به یونانی زد که قهرمان اون تورنومنت شد و گل دومش هم تو بازی نیمه نهایی به هلند زد که اون بازی رو پرتغال 2-1برد . جالب این که تو همون بازی یه پاس گل هم داد تا نقش کلیدی در 19 سالگی در فینالیست شدن تیمش داشته باشه .هم از لحاظ حساسیت و هم از لحاظ کیفیت تیمهای گل خورده رونالدو برتری داره . در کل اگر مسی تیمش نایب قهرمان شد بخاطر حضور بازیکنایی مثل ریکلمه و کرسپو بود که اولی 5 گل و دومی 3 گل زد . در جام جهانی هم باعث شد تا تیمش از گروهش صعود کنه اما بخاطر دفاع خوب تیمش به فینال صعود کرد نه خودش .
سال 2010 هم مسی تو جام جهانی عملکرد ضعیفی داشت . حتی خودشم گفت : می دانم که برای آرژانتین خوب بازی نکرده ام . ما در مقابل طرفداران تیم ملی فوتبال آرژانتین نیز احساس شرمندگی و خجالت می کنیم .
همچنین آرژانتین تو مسابقات كوپه آمريكا سال 2011 در حالی که میزبان رقابتها بودن ، تو ضربات پنالتي تو 1/4 نهايي از اروگوئه باختن . مسي پنالتيشو گل كرد اما توز خراب كرد و حذف شدن . در سال 2011 مسی در 13 بازی 4 گل زد و رونالدو در 9 بازی هفت گل.
در جام جهانی 2014 آرژانتین نایب قهرمان شد و و خیلی ها دلیل اصلی این رو مسی میدونن ! حتی بهترین بازیکن جام هم شد ! تو بازی دوم با ایران اگه اون پنالتی گرفته میشد بازی رو میبردیم و آرژانتین سه امتیازی میموند و ایران 4 امتیازی میشد . تو بازی بوسنی و نیجریه هم اگه داور گل سالم بوسنی رو آفساید نمیگرفت ، احتمالا بوسنی بازی رو میبرد و خودش رو یکی از مدعیای صعود میدونست . در این صورت اونا هم میتونستن به عنوان تیم اول صعود کنن و بخاطر همین انگیزه بسیار بالایی داشتن و دیگه بازی با ایران با خیال راحت بازی نمیکردن و مجبور بودن حمله کنن و ما هم مثل بازی با آرژانتین دفاع میکردیم و بازی رو میبردیم چون در برابر خط حمله آرژانتین دقیقه 91 گل خوردیم و چیز عجیبی نبود که از این تیم نبازیم . تو بازی نیجریه و آرژانیتن هم هر دو تیم فشار زیادی رو برای حذف روشون بود بخصوص آرژانتین که یکی از مدعیای فتح جامه و نیجریه هم با توجه به کسب یک امتیاز از دو بازی قبلی ، شانس صعود به عنوان تیم دوم رو داشتن و میتونست با مساوی گرفتن آرژانیتن رو دوم گروه کنه تا یکم از تلخی حذف رو برای خودشون کم کنن و این انگیزشون میشد . یا شاید هم بازی رو میبردن که با 4 امتیاز بالاتر از بوسنی به عنوان تیم دوم صعود میکردن و آرژانتین سوم میشد و حذف میشد .
در هر صورت یه سری مسائلی دست به دست هم داد تا در دور گروهی آرژانتین 9 امتیازی و مسی 4 گله بشه که قطعا بجز موارد گفته شده ، بخاطر همگروهی با تیمای درجه دو دنیا هم بود . خیلی ها میگن مسی تیمو به فینال رسوند و این در شرایطی هست که در دور حذفی این بازیکن حتی یک گل هم نزد . فقط در بازی با سوییس یک پاس گل معمولی داد که خیلی ها بی جهت اونو پاس گل بی نظیر لقب دادن و دیماریا گل زد . معمولا این جور مواقع زننده گل رو بهترین انتخاب میکنن اما مسی بهترین انتخاب شد ! رونالدنازاریو که بارها گفته مسی بهتر از رونالدو هست در این مورد گفت : به نظر من دي ماريا بازي بهتري با به نمايش گذاشت. او در اين ديدار بهتر از مسي بود و تک گل تيمش را هم به ثمر رساند .
در بازی با بلژیک هم مسی نه گل زد و نه پاس گل داد . حتی در دقیقه آخر یک تک به تک از دست داد که همون توپ در برگشت نزدیک بود گل بشه و اگه گل میشد بازی به وقت اضافه کشیده میشد و احتمال باخت آرژانتین خیلی زیاد بود اما در هر صورت این تیم به نیمه نهایی صعود کرد . در این مرحله مقابل هلند قرار گرفتن که بخاطر دفاع فوق العادشون 120 دقیقه گل نخوردن و در ضربات پنالتی این تیم رو شکست دادن و به فینال رسیدن . مقابل آلمان هم دفاع آرژانتین فوق العاده کار کرد و 116 دقیقه دووم آوردن و در نهایت با گل گوتزه آلمان قهرمان شد . اما نکته خاص در مورد مسی این هست که یک تک به تک عالی رو از دست داد که دلیل اصلی شکست تیمش همین بود و میشه گفت یک تنه آرژانتین رو نایب قهرمان کرد و با چنین حال بهترین بازیکن جام هم انتخاب شد !
براساس سنت هر دوره، بهترین بازیکن رقابت ها با رای گروهی از روزنامه نگاران و تیم فنی فیفا انتخاب میشد اما این بار بدون اینکه توضیحی داده بشه، رای گیری از روزنامه نگاران صورت نگرفت و تنها اعضای کمیته فنی فیفا بهترین بازیکن رقابت ها رو انتخاب کردن.
بلاتر در این مورد گفته بود : من خودم هم وقتی دیدم مسی در حال بالا آمدن از پله هاست که جایزه بهترین بازیکن را بگیرد، کمی متعجب شدم. با این حال، اگر ابتدای بازی ها را با نوع رسیدن آرژانتین به فینال مقایسه کنید، شاید بتوان گفت این تصمیم براساس همین موارد گرفته شده است .
حتی مارادونا که یکی از حامیان سرسخت مسی هست گفته بود : زمین و زمان را به لئو می دهم، ولی وقتی بازاریاب های خارج از میدان می خواهند او چیزی را که لیاقتش را نداشته، برنده شود، ناجوانمردانه است. مشخص بود که او خودش هم نمی خواست بالا برود و آن را دریافت کند .
روزنامه OLE آرژانتینی در این مورد گفت : آیا ماسکرانو برای این جایزه لیاقت بیشتری نداشت؟ مسی به خاطر چهار گل در مرحله گروهی و پاس گل در بازی مقابل سوئیس این جایزه را بدست آورد. او با چهره ای جدی این جایزه را دریافت کرد .
میگل هررا، مربی مکزیک و رود گولیت، اسطوره فوتبال هلند از این انتخاب انتقاد کردن و در پیغام هایی در شبکه های اجتماعی نوشتند:" یک انتخاب پوچ" تا اعتراض خود را به این تصمیم اعلام کنن .

در کل شرايط مسي با رونالدو تو تيم ملياشون فرق ميكنه . رونالدو تو تیم ملی به خوبی تغذیه نمیشه و بازیکنای کنارش درجه دو هم نیستن اما مسی بازیکنای خیلی خوبی در کنارش هستن . تنها درخشش فردی مسی در تیم ملی در مقدماتی جام جهانی 2014 بود که 10 گل زد و در صعود تیمش نقش کلیدی داشت و 4 گلش در مرحله گروهی جام جهانی 2014 که البته به تیمهای درجه دوی دنیا زده شد .
یکی از دلایلی که خیلی ها آرژانتین رو تیم مقتدری نمیدونن اینه که دروازه بان خوبی نداره . این در شرایطی هست که آرژانتین ، دروازه بانی مثل کابایرو(مالاگا) داره که مربی اون تیم به تیم ملیش دعوت نمیکنه هر چند که رومرو در برابر ایران و هلند نشون داد که دروازه بان خیلی خوبی هست و نباید بهش تردید کرد .
این هم ترکیب هجومی آرژانتین هست :
هافبک ها : ماسکرانو(بارسلونا)-فرناندز(سلتاویگو)-دی ماریا(رئال مادرید)
مهاجمان : مسی(بارسلونا)-آگوئرو(منچستر سیتی)- هیگواین(ناپولی)
ذخیره : لاوتزی(پاری سن ژرمن)-آلوارز(اینتر میلان)-پالاسیو(اینتر میلان)-لامل(تاتنهام)
اما در کنار رونالدو بازیکنایی مثل ناني ، آلمِيدا ، موتينيو ، کٌوشتا ، پوستيگا بازی میکنن . اين خط حمله با پرتغال مقايسه نیست . درست هست که آمار رونالدو در تیم ملی به نسبت اسمش خوب نیست اما بخاطر نبود بازیکنای تراز اول هست و بدون در نظر گرفتن جام جهانی 2014 عملکردش تو جامها در مقایسه با مسی که صاحب خط حمله بهتری هست داره ، خیلی بهتر بوده .
پرتغال دفاع قویتری نسبت به آرژانتین داره( بدون در نظر گرفتن جام جهانی 2014) اما خط حمله پرتغال با آرژانتین قابل مقایسه نیست اما اون چیزی که باعث میشه یک بازیکن آمار گلزنیش بهتر بشه خط دفاع خوب نیست ؛ خط حمله خوبه که آرژانتین داره . هر چند که در جام جهانی خط دفاع این تیم هم عالی کار کرد مهمترین دلیل صعود این تیم به فینال بود .
یکبار روزنامه له ۱۰ اسپورت در مقایسه با رونالدو و مسی در تیم ملی گفته بود : کریستیانو در تیم ملی کشورش یک نقش محوری دارد و این را مقابل سوئد نشان داد اما نقش مسی زیاد این گونه نیست .
اخلاق : شاید این برای هوادارای بارسلونا یک بحث شیرینی باشه . رونالدو در منچستر شخصيت جنجالي داشت و نمیشه اینو تکذیب کرد . اوايل هم در رئال خوب نبود اما به مرور تغيير كرد و خیلی بهتر شد و رفتارشو حرفه ای کرد .
حواشی : رونالدو زماني مصاحبه هاي جنجالي ميكرد . رفتارش تو زمین غیرحرفه ای بود . اما به مرور خيلي بهتر شد و رفتاشو حرفه اي تر كرد و دیگه اشتباهات گذشته رو تکرار نمیکنه . خودشم در این مورد میگه : مسلما تفاوت هايي ايجاد شده است . درون زمين همه تلاشم را مي كنم اما بيرون آن سعي كردم كه بهتر باشم و آن هم برايم مهم بود . سن و تجربه باعث مي شود چيزها را متفاوت ببينم . شايد تفكرم نسبت به چهار سال پيش فرق كرده باشد و ديگر آن اشتباها را تكرار نكنم . اين بخشي از آماده سازي من است و حس مي كنم كه روندم بهتر شده است و خيلي خوشحالم . راستش در سالهاي اول درون زمين راحت نبودم اما به مرور فهميدم كه من اشتباه مي كنم ، نه هواداران چرا كه مردم از قبل همين گونه بوده اند و ذهنيتشان همين است . در سال سوم يا چهارم شروع به يادگيري كردم كه درون و بيرون زمين چطور باشم و حالا يك آدم صد در صد خوشحال هستم .
اكثريت رسانه ها مسي رو خيلي دوست دارن و هميشه ازش تمجيد میکنن و مقدس ميدوننش و رونالدو رو مغرور نشون ميدن . بخاطر علاقشون به مسی هست . یک مثال هم زده میشه . گرت بيل بخاطر رفتار خوبش تو انگليس رسانه ها بزرگش كردن به حدي كه حتي خيلي ها ميگفتن كه سوارز باید بهترين بازيكن لیگ میشد و دليلشو همون گاز گرفتن معروف ميدونستن . در مورد مسي هم همين مثال صدق ميكنه . نه تنها رسانه ها بلكه كارشناساي فوتبال . خيلي از كارشناسا هستن كه رونالدو رو بهتر ميدونن ولي با يه دلايلي به ظاهر منطقي و قانع كننده ميگن مسي بهتره و از فن بيانشون براي تخريب رونالدو استفاده ميكنن.
در واقع ميشه اينو گفت که تقريبا در اکثر نقاط جهان و حتي ايران فراگير شده که کريستيانو رونالدو فردي مغرور و خود خواه هست و... که باعث فراگيرشدن اين اشاعه غلط در بين زودباوران و ساده لوحان دونست و نکته قابل توجه اينکه در همين رسانه ها مسي فردي مظلوم ، خير خواه مردم و بچه هاي بي سرپرست ، خوش اخلاق و داراي اخلاقي بارز و....دونست .
مسي قبلا آروم بود اما الان ديگه اينطور نيست حتي یک بار يكي از صاحب نظرا گفت مسي ديگه اون بازيكن سابق نيست ؛ به داوري ها اعتراض ميكنه و تو درگيري ها شركت ميكنه .
اخلاق :در مورد اخلاق مردم فکر میکنن اخلاق فقط در مظلوم نمایی و ساکت بودن هست . مسي در كل بازيكن كم حرف و خجالتي اي هست حتي یکبار گفته بود که قبلا براي خريد كردن با دكو بيرون ميرفتم چون خجالت ميكشيدم . كم حرفي طبق گفته كارشناسا يه بيماري هست كه بايد درمان بشه اما امروزه تو جامعه ميبينيم كه كسي رو كه كم حرفه ، ميگن چقدر سر به زير و مودب هست كه به هیچ وجه اينطور نيست . به هر ترتیب در عمل بعضي جاها چهره واقعیشونو نشون ميدن .
سال 2010 مسي تو جريان بازي هرکولس با رويستن درنته درگيري فيزيكي پيدا كرد . اين جدال توهين‌آميزش با دخالت داور و ساير بازيكنان تموم شد . اما تا پايان كار و حتي پس از سوت پايان ميشد جنگ لفظي مسي و درنته رو تماشا كرد . هركولس با نتيجه دو بر صفر در نيوكمپ ، بارسلونا رو شكست داد . بعدها درنته كه تو ليورپول بود گفت : درسالهاي اخير ، وقتي مقابل مسي بازي مي کردم دچار مشکلاتي بودم . مي دانيد که چه چيزي برايم آزار دهنده بود ؟ نوع صحبت کردنش . هميشه به من گفت :" سياه ، سياه ". شايد در آمريکاي جنوبي اين حرف ، رايج باشد اما نمي توانستم درکش کنم . در بازي هرکولس - بارسلونا ، با او درگيري کوچکي داشتم . پيش از بازي به من دست داد و چند بار گفت :" سلام ، سياه " پس از بازي با او دست ندادم . توقع نداشته باشيد که او را به تولدم دعوت کنم . نخستین بار وقتی که او نتوانست در دقیقه 87 بازی گل پیروزی آرژانتین(در رقابت های المپیک پکن ) را بزند رو به من کرد و گفت: ''سیاه''. آخرین بازی که مسی را دیدم ، این بازیکن حتی حاضر به دست دادن با من درپایان مسابقه نشده است.
دوم تير ماه 1391 مسي برنامه حضورش در يک بيمارستان براي سر زدن به بچه ها رو لغو کرده بود . به اين علت که مي خواسته در هتل بخوابه . مسي به همين خاطر که تو هتلش خواب بوده ، سه برنامه که براش برنامه ريزي شده رو از دست داده . يکي از اين برنامه ها ، سر زدن به بيمارستان کودکان بود . اين بچه ها منتظر ديدن بازيکن آرژآنتيني بودن اما مسی زير قولش زد .
در الکلاسیکوی لاليگاي 2010-2011 مسي که ديد نميتونه به توپ ارسالي برسه اون رو محکم به سمت تماشاگران شوت کرد که در راه شوت توپ به صورت دو نفر از تماشاگرايي که در اون سمت استاديوم نشسته بودن برخورد کرد و علت اعتراض په په هم به همين دليل بود . با وجود اعتراض بازيکنان رئال مادريد به داوري هيچ گونه کارتي به مسي نداد و حتي تذکري هم بهش نداد و خبري مبني بر محروميت و يا جريمه نقدي مسي در فدراسيون اسپانيا شنيده نشد . جالب اینجاست که به همون هواداری که مسی به سمتش شوت زده بود ، رونالدو اخر بازی لباسش رو بهش تقدیم کرد . 
بازي برگشت سوپرکاپ 2011 با انواع حرکت هاي زشت از مسي همراه بود . مسي به سمت جايگاه تماشاگران رئال مادريد در نيوکمپ( که اکثرا در قسمت بالاي نيوکمپ محل اختصاص يافته به اون هاست) ميگه که ساکت باشن يا به عبارت عامه تر خفه باشن( با حرکت دستش اینو گفت) و بعد از همين حرکت بي دليل به کوئنترائو تنه زد که اين دو حرکت باعث عصبانيت کاسیاس در اين بازي شد و به ژاوي ميگه که مسي اونجا به طرفداراراي ما توهين کرد و اينجا به فابيو کوئنترائو تنه زد و ژاوي که حرفي نداره که اين رفتار زشت مسی رو توجيه کنه حرف هايي به ايکر ميزنه و گردنش رو مي فشاره . تو همین بازي مسي با حالتي زشت در مقابل مورينيو توپ رو با روپايي تو دستش گرفت و مقابل پاي مورينيو تف انداخت  
آخر همين بازي بود که کايخون به عنوان شاهد اعلام کرد که مسي به آيتور کارانکا توهين کرده . كايخون گفت : ماجراي آيتور را خودم ديدم چرا که نزديک او بودم . نمي دانم که کلمه " احمق " را به کار برد يا نه اما خوب شنيدم که او را " مترسک مورينيو " خواند . در مورد ماجراي پارکينگ نيز درون زمين فشار زيادي وجود داشت و طبيعي است که بعدش بازيکنان بخواهند که حرص خود را خالي کنند ولي اين که يک بازيکن ، نيم ساعت منتظر يک بازيکن ديگر بماند تا جلوي همسرش به او حرفي بزند ، جاي تامل دارد . آدم خوب ها هميشه خوب نيستند همان طور که آدم بد ها هميشه بد نيستند .
در فصل 2013/14 بعد از پیروزی بارسلونا مقابل رائو ، مدافع اسپانیایی رایو وایکانو فاش کرد مسی قبل از شروع بازی حاضر به دست دادن با او نشده ! بعد از پایان این بازی رسانه های اسپانیایی فیلمی رو منتشر کردن که بسیار جنجال ساز شد. در این فیلم قبل از اینکه بازی شروع شود بشه مسی بی اعتنا به یکی از بازیکنان حریف از کنارش میگذره ؛ بدون این که باهاش دست بده .
خوزه رائول بائنا ، در گفتوگو با روزنامه مارکا اسپانیا گفت : درباره فیلمی که منتشر شد جنجال زیادی به پا شد. باید بگویم که این مسی بود که حاضر نشد با من دست بدهد . این موضوع اصلا برایم مهم نیست اما سخن بعضی از افراد مرا ناراحت میکند . به همین خاطر تصمیم گرفتم افشاگری کنم.
امين محمد جمالي ، عكاس مجله دنياي ورزش تو جام جهاني 2010 بود كه تو اين مسابقات با ستارگان زيادي از دنياي فوتبال روبرو شد و خاطرات خود رو تو مجله ي دنياي ورزش تو شماره 1883 منتشر كرد .
"
قبل از اين كه با بازيكنان روبرو شوم تصورم اين بود كه وقتي اين بازيكنان به اين سطح از شهرت و مهارت رسيده اند ، شايد سخت جواب سلام كسي را بدهند . اتفاقا چقدر در اشتباه بودم . در ابتدا اتفاقي با كاكا بازيكن برزيلي صحبت كردم كه بسيار خوش برخورد بود و با خنده به سوالاتم جواب مي داد . بعد از آن با كريستيانو رونالدو هنگامي كه داشت خودش را براي بازي گرم مي كرد و به رختكن مي رفت ، صحبت كردم كه خيلي با برخورد خوب و خوشرويي مليتم را پرسيد و وقتي فهميد من ايراني ام گفت از فرهنگ بالاي ايراني ها بسيار شنيده ام .
حالا برخورد مسي با يك فرد ايراني : كامران نجف زاده در مراسم توپ طلا شركت مي كنه و تو شبي كه مسي توپ طلا رو برده بود ميره تا از مسي سوال کنه .
نجف زاده از مسي سوال مي پرسه و مسي با بي اعتنايي كامل به او جوابي كوتاه ميده و بعد هم بادي گاردهاي مسي اون رو كنار مي زنن ! اين حركت مسي ، اعتراض هاي زيادي تو ايران داشت كه چرا يك خبرنگار ايراني تا اين حد كوچك شده و نتيجه اش هم اين شد كه ديگه از ايران خبرنگاري براي گزارش مراسم توپ طلا به زوريخ فرستاده نشد .
در یکی از بازیهای فصل 2012/13 در نیوکمپ مسی با ویا درگیری لفظی پیدا میکنه . این متن درگيري مسي و ويا هست .
مسي: قبل از اين بايد پاس مي دادي! اولين پاس ! اولين پاس! اولين پاس!
ويا: لئو ولي من توپ را به تو دادم .. من توپ را به تو دادم
مسي: مسخره بازي درنيار..آنجا
ويا: مسخره بازي در نمي آورم.عجبا... توپ را يک ضرب به تو دادم. يک ضرب به تو دادم
حتی در بازي برگشت جلوي سلتيك در مرحله گروهی هم یک بحثي كردن . ویا هم از این قضیه خیلی ناراحت شده بود . حتی تو بازی با سويا كه فابرگاس با تمارضش داور رو اخراج كرد و ویا گل سوم رو زد اما زياد خوشحالي نكرد و اين نشون از ناراحتي ویا از اين قضيه بود . 
مسي در جريان بازي دوستانه خيريه اي که در ليما (پايتخت پرو) تحت عنوان «دوئل غولها» و با مصاف دوستان مسي با ياران نيمار برگزار ميشد ، مسي با دلخوري ورزشگاه ناسيونال ليما رو ترک کرد. چون نيروهاي پليس به اعضاي خانواده مسي اجازه ندادن که بازي رو از روي نيمکت تماشا کنن . طبق گزارش منتشره در خبرگزاري آر.پي.پي پرو ، وقتي مسي متوجه اين ماجرا شد از سرمربي تيمش خواست تا تعويض کنه و با عصبانيت ورزشگاه رو ترک کرد . البته اين دلخوري به خاطر خواسته فابيو کاپلو ايجاد شد . فابيو کاپلو موافق نبود که اقوام مسي (دو برادرش) از روي نيمکت ذخيره ها بازي رو دنبال کنن و از ماموران پليس خواست تا برادران مسي رو به جايگاه ها منتقل كنه . همين موضوع باعث ناراحتي مسي شد و بعد از تعويض شدنش، ورزشگاه رو ترک کرد. در واقع با اين كارش به تصميم مربيش بي احترامي كرد .
در یکی از بازیهای دوستانه در حرکتی عجیب و باور نکردنی مسی ، جوردی رورا رو میزنه .  
هانس بليك ، مربي سوئدي تيم ردبو نيويرك یک افشاگری جالب و شنیدنی در مورد مسی داشت و گفت : مسي عادت داشت گوارديولا را تحقير كند . يك بار پيش از يك بازي ، از دستورش سرپيچي كرد و مقابل مربيش ايستاد . مسي پيش از بازي ، كوكا كولا مي خواست . گوارديولا پاسخ داد : نبايد تا حداقل سه ساعت قبل از بازي كوكا نوشيد . سپس بازيكن آر‍ژانتيني بدون توجه در گوشه اي از رختكن نشست و شروع به نوشيدن كوكا كرد .
با این کارش نشون داد که چقدر از محبوبیتش داره سواستفاده میکنه که به مربیش همچین توهینی کرد .
یک بار فائوس در مورد قرارداد مسی گفت : لزومی نمی بینم که بعد از شش ماه قرارداد مسی بهبود داده شود و مسی اینجوری جوابشو داد : آقاي فائوس چيزي از فوتبال نميفهمد .
فائوس يكي از اعضاي مهم باشگاه بارسا هست و در واقع مسی با این حرفی که زد به خود بارسلونا توهین کرد . مسی بازیکنی هست که هميشه از عشقش به بارسا ميگفت اما بخاطر پول بیشتر علیه باشگاه موضع گیری کرد . بعدش جوردی ماخو، نامزد ریاست باشگاه بارسلونا درانتخابات سال 2003 در جواب به مسی گفت : آن کاری که مسی انجام می دهد این است که مجانی برای تیم دردسر درست می کند . آقای فائوس به قصد ومنظور بدی حرف نزده بود و حرف او درواقع نظر خیلی ازشرکا و سهامداران باشگاه است . مسی فوتبال را درک می کند ولی از مسائل شرکتی و اقتصادی و مدیریتی بارسا سردر نمی آورد . از همین رو بهتر است ساکت باشد .
بازي نيمه نهايي کوپا دل ري 2012-2013: تو اين بازي مسي بعد از خطايي که آربلوا روش مرتکب شد با گرفتن دستش مقابل دهانش و براي اينکه خبرنگاران و عکاسان لبخونی نکنن ، به آربلوا گفت احمق و اين توهينش حتي از گوش ژابي آلونسو نشنيده نموند و با نشان دادن حرکت دست ضربه اي آروم به صورت مسي زد . كاري که از سوي مسي با ريا کاري کامل همراه شد و با حرکت دست و صورتش مي گفت اين اقدام بي دليل بوده)
با وجود همه اين دلايلي که گفته شد اکثر رسانه هاي جهان که تحت سيطره صهيونيست ها هستن مسي رو فردي با اخلاق ، مظلوم و به قولي خداي فوتبال معرفي ميکنن و از رونالدو به عنوان فردي مغرور ، بي اخلاق و بي ادب ياد ميكنن . كلا اشتباهات مسي رو رسانه ها بهش اشاره ای نمیکنن و اشتباهات گذشته رونالدو رو خیلی بزرگ کردن . رونالدو حالا متوجه اشتباهاتش شده و دیگه اون بازیکن مغرور نیست . خودش هم اعتراف کرد : يك روز گفتم كه به من حسادت مي كنند چون جوان ، خوشتيپ و ثورتمند هستم . اين يك اشتباه بود . بعد از بازي با من صحبت كردند ،‌زماني كه عصباني بودم كه گل نزدم . گاهي در چنين شرايطي حرفهايي مي زني كه دوست نداري . بارها گفته ام كه من كامل نيستم .
اين يعني كه اون موقع از روي ندونستن اين حرفو زده و نميدونسته كه اين حرفش اشتباه بوده . اما حالا كه فهميده اشتباه کرده مياد عذرخواهي ميكنه اما مسی معلوم نیست از توهین به فائوس کی میخواد عذرخواهی کنه و به نظر میرسه که همیشه همینطور بمونه . قطعا در این زمینه هم رونالدو بهتر هست .

 


رکوردها : سال 2012 مسی 50 گل زد و این یکی از بهترین رکوردهای مسی بود . در سال 2012 مسی 91 گل زد و گفتن بهترین گلزن تاریخه اما مشخص شد که گودفري چيتالو بهترين گلزن تاريخ هست . این بازیکن تو سال 1972 تو ليگ و جام حذفي زامبيا ، جام باشگاه هاي آفريقا و بازيهاش تو تيم ملي زامبيا تونست که 107 گل رسمي بزنه . فيفا اين رو به حساب نياورد چون که اون زمان فقط براش دستاوردهاي فوتبال اروپا مهم بود و به همين علت هرگز سوپر رکورد اين اسطوره رو جايي ثبت نکرد .
جري موچيمبا ، رئيس فدراسيون زامبيا مدارک و اسناد جديد رو تحويل فيفا داده تا فيفا جايگاه چيتالو رو به عنوان رکورد دار تاريخ تثبيت کنه . با اين كه بعضي ها ميگفتن كه همه گلهاي چيتالو در بازيهاي رسمي نبوده اما آمار نشون ميده که اگر گلهاش در بازيهاي دوستانه ملي رو کم کنيم ، بازم تونسته تو 57 بازي 102 گل بزنه . پس آماري بهتر از گرد مولر در همون سال و مسي داشته .
سايت " زامبين فوتبال " گزارش کاملي از تمامي گلهاي چيتالو رو رو کرده و اعلام کرده که اين مهاجم سال 1972 ، 60 بازي داشته که 50 تاش تو تيم " واريورز " بوده که تو بازيهاي رسمي 95 گل زده . تو 7 بازي براي زامبيا 4 گل زده : دو تا در بازيهاي دوستانه و دو تا در بازيهاي راهيابي به جام جهاني آلمان در سال 1974 . دو بازي هم تو تيم ميدلندز داشته که تو اين تيم 3 گل زده .
آنته بوسليچ ، مربي باتجربه 81 ساله که سابقه کار با گادفري چيتالو رو داره ، در مورد اين بازیکن میگه : وقتي به زامبيا رفتم ، يک پسر درنده خو را ديدم که در بازيهاي ملي مي توانست هفت ، هشت يا حتي 10 بار گلزني کند . او سريع بود و هر کاري از او بر مي آمد . البته قبول دارم که تورنمنت هايي که چيتالو در آن ها بازي مي کرد قدرت فعلي لاليگا را نداشتند اما گلزني هرگز آسان نيست ، هر جا که بازيکني مشکل است . مسي با هر دو پايش بازي مي کند و زيرک است . اما چيتالو فرق داشت ، درنده خو بود که حريف را ويران مي کرد . بدون هيچ ظرافتي فقط گل مي زد .
بازيکن اسبق تيم ملي شيلي که سابقه تقابل با منتخب شيلي مقابل زامبيا تو سال 1972 ، سال رکورد شکني چيتالو رو داره هم ميگه : ما سه بازي دوستانه در دو شهر زامبيا داشتيم . هر دو بار بازي مساوي شد که چيتالو در هر دو بازي گل زد . اول در باشگاهش و سپس در تيم ملي زامبيا . با تيم منتخب شيلي به زامبيا آمده بودم . اين يک اردوي تاريخي بود چرا که مثل يک سياحت براي ما بود . بامزه است که بعد از اين همه سال براي گرفتن تائيد گلهاي چيتالو با من تماس گرفته شود . بله ، صحت دارد . من اصلا فوتبال زامبيا را نمي شناختم اما او قواي فوق العاده اي داشت . طبيعتا چيتالو به اندازه دي استفانو که افتخار رويارويي با او را داشتم برايم خاص نيست اما به هر صورت بازيکن خاصي بود . اردوي زامبيا در سال 1972 زندگي را براي ما کمي عوض کرد . به خوبي جزئيات را به ياد دارم . شيلي مي خواست صنعت مس خود را ملي کند . زامبيا نيز در اين صنعت قوي بود . پس مي خواستيم به تحکيم روابط دو باشگاه کمک کنيم . اما طبيعتا شيليايي ها آشنايي چنداني با چيتالو و زامبيا نداشتند . به خوبي يادم است که براي هر بازي 15 هزار يورو پرداخت شده بود . حالا اگر بخواهيم به زامبيا سفر کنيم فکر نمي کنم که چنين رقمي پرداخت شود . دنيا عوض شده است . نمي توان دوره ها را در فوتبال مقايسه کردم اما حتم مي دهم که او آن گل ها را زد چرا که دردناک بود ... .
آندرو کامانگا ، مربي تيم کابوه واريورز تيم کلمبيايي که چيتالو بخشي از 107 گلش در سال 1972 رو تو اون به ثمر رسوند و يازده سال تو اين باشگاه به ثمر رسوند ، میگه : تصميم گرفتيم که استاديوم راه آهن را به " گادفري " اوکار " چيتالو 107 تغيير نام بدهيم .
کابوه واريورز ميخواست به آقاي گل تاريخ فوتبال جهان تو يک سال اداي احترام کنه و حتي گفته ميشه که قرار هست استاديومي براي اداي احترام بهش ساخته بشه و راه هايي براي درآمد زايي به خانوادش در نظر گرفته بشه . مدير کابوه اريورز گفت : به عنوان بخشي از مراسم هاي پنجاه سالگي باشگاهمان ، باشگاه تصميم گرفته که مجسمه اي با نام چيتالو و 107 گلش بسازد . پيراهن هايي با عکس او را هم توليد کرديم تا با فروشش به خانواده اين مرحوم سود برسانيم .
حتی سايت زامبين فوتبال ، ليستي از 60 بازي از چيتالو رو تو سال 1972 رو کرد . فقط 9 تا از 116 گلش تو بازيهاي تشريفاتي بودن و بقيه در رده هاي ملي و باشگاهي .
اما بحث عدم احتساب گلهاي چيتالو بحث تازه اي نيست و از سال 2006 رايزني ها در موردش آغاز شده بود. تاريخ نويسان فوتبال قاره آفريقا از اين که فيفا به طور رسمي گلها رو مورد محاسبه قرار نداده بود ، گلايه کرده بودن . (لینک)
چندتا از گلای مسی تو سال 2012 مورد داشت. روز 24 مارس 2012 جلوي مايورکا ، الکسيس بود که گلزني کرد اما گل به اسم مسي ثبت شد . سانچز که شخصيت ويا رو نداشت ، گفت : خيالت راحت لئو ، اين گل مال تو هست ! بين دو نيمه ، اينيستا پيش داور رفت و به آيزا گامز گفت : گل را لئو زد . داورم جواب داد : اوکي . تا اين گل به جمع گلهاي مسي اضافه بشه . همچنین داور یه پنالتي اشتباه جلوي لوانته گرفت که حتی گزارشگر(میرزایی) هم گفت : الان قیافه مورینیو دیدنی هست . در بازی هفته 37 لیگ مقابل اسپانیول که مسی 4 گل زد ، دو گلش از روی پنالتی بود که داور بهش هدیه داد و گزارشگر بازی هم در این مورد گفت : حالا اینجا داور هم برای زدن رکورد به مسی کمک میکنه !
یکبار هم گل به خودی مدافعی رو به نام مسی ثبت کردن ! اتلتيک در نيوکمپ با بارسا بازی داشت . شوت مسي داشت به بيرون مي رفت که ناگهان آموربيتا ظاهر شد و توپ رو وارد دروازه کرد . هر طور حساب کنيم ، اين گل به خودي بود اما ماتئو لاهوز که تو پيزخوان به بارسا کمک کرده بود (اخراج مدل ، کمک کردن به گل هند تياگو) گل رو به مسي داد تا همه خوشحال بشن . تصاوير تلويزيوني واضح بود كه توپ به بيرون ميره . خیلی از گلهاش هم بيشتر شبيه دروازه خالي بودن .
رونالدو در فصل 2012/13 چمپیونزلیگ 12 گل زد . در بازی اول مرحله گروهی به منچسترسيتي گل برتري رو زد ، دوگلش به يونايتد باعث صعود تیم شد ، 3 گلش مقابل گالا هم باعث صعود تیم شد كه نزديك بود رئال رو حذف كنه و گل اميدواركننده مقابل دورتموند تا اميدها براي صعود زنده بمونه. رونالدو واقعا به چندتا تيم قوي گل زد . اما سالي هم كه مسي 14 گل تو چمپيونزليگ زد 6 تا گلشو فقط به يه تيم زد و جلوی اینتر هیچ کاری نکرد ونتونست مانع حذف تیمش بشه . حتی کارشناس داوری آس گفته بود تو بازی رفت به علت شکستن دندان مایکون باید اخراج میشد . حتی تو الکلاسیکوی برگشت هم نتونست کاری کنه و این رونالدو بود که گل قهرمانی رو زد .
اما حالا نگاهی به پست این دو بازیکن بیندازیم . مسي تو پست مهاجم يا مهاجم کاذب بازي میكنه و شعاع حرکتيش 50 متر مربع هست و تو اون پست فاصله با دروازه کمتر است و فشار تدافعي کمتري روش وجود داره اما رونالدو تو پست بال کناري بازي ميكنه . امکان نداره که يک بال کناري به اندازه يک مهاجم گل بزنه چون در طول بازی موقعیتای بیشتری برای بازیکنی که در پست مهاجم توک هست ، ایجاد میشه . رونالدو بال کناري هست که دفاع هم ميكنه . بازيکنيه که حداقل 20 بار تو هر بازي عقب ميكشه چرا که در برنامه هاي تدافعي نقشي کليدي داره .
یکی از رکورد های مسی در لیگ قهرمانان اروپا زدن 5 گل در یک بازی هست . اما در تاریخ رئال مادرید مانوئل آلدی در سال ۱۹۴۳ ، آنتونی آلسوئا در سال ۱۹۴۷ ، میگل مونیز در سال 1۹۵۱ ، پپیلو در سال ۱۹۶۰ ، فرانس پوشکاش در سال ۱۹۶۱ و فرناندو مورینتس در سال ۲۰۰۲ همگی در لیگ افتخار زدن پنج گل در خانه رو دارن که با این که از لحاظ کیفی پایین تر از مسی قرار دارن اما تونستن 5 گل در یک بازی بزنن . اما رونالدو هم دو بار سابقه زدن 4 گل رو داره . یک بار به سانتاندر در برنابئو و دومی در زمین سویا بود که قطعا این ارزشش از 5 گل مسی بیشتر هست چون تو خونه حریف بود و این که سویا تیم قویتری نسبت به لورکوزن هست .
ركورد مسي تو گلزني 5 الکلاسیکوی پياپي در برنابئو هست اما رونالدو 6 بازي پیاپی در نیوکمپ گل زده . اینم باید در نظر گرفت که رونالدو به بهترین بارسای تاریخ این گلا رو زده وچند تا از گلای مسی برای زمانی بوده که بهترین تیم این قرن هم نبوده .
همچنین رکورد مسی در گل از پشت محوطه در تمامی رقابتهای سال 2009/10 با 28 گل بود اما رونالدو با گلش به بایرن از رکورد مسی پیشی گرفت و 30 گله شد .
مسی اولین گلش در لیگ یه کشور رو در فصل 2005 زد اما رونالدو در سال 2002 اولین گلش رو در اسپورتینگ زد و در انگلیس هم اولین گلش رو در سال 2004 زد .
مسی اولین گلش در چمپیونزلیگ رو در سال 2005 به پاناتینایکوس زد اما رونالدو اولین گلش در چمپیونزلیگ رو در سال 2002 به اینتر زد .
تنها بازيكني كه تو 7 الكلاسيكوي پياپي گلزني كرده .
اولین بازیکن تاریخ که ۲ بار کفش طلا رو در دو لیگ معتبر اروپا به دست آورده .
رکورد دار زدن گل اول در چمپيونزليگ با 12 گل .
اولین بازیکن که در لیگ قهرمانان اروپا با دو تیم در50 بازی به میدان رفته . قبلا 52 بار در ترکیب منچستر یونایتد به میدان رفته بود .
دومين بازيكن تاريخ چمپيونزليگ كه پس از اينزاگي در سه بازي هفت گل زده .
رونالدو به همراه اندی گری (۱۹۷۷)، تنها بازیکنایی هستن که در یک فصل ۲ جایزه برترین بازیکن فصل فوتبال انگلستان و بهترین بازیکن جوان فوتبال انگلستان رو به دست آوردن .
تنها بازیکن تاریخ در کشور انگلستان که هر ۴ جایزه انفرادی موجود رو در سال 2005 در کشور انگلستان تصاحب کرده .
برابري كردن با ركورد اينزاگي به عنوان بهترين گلزن پس از چهار بازي مرحله گروهي با هشت گل .
اولین بازیکن تاریخ فوتبال که در تمام دقایق بازی (1 تا 90) تونسته گلزنی کنه .
اولین بازیکنی که تونسته دو سال متفاوت جایزه globe soccer player رو ببره .
اولین بازیکن تاریخ که تونست به رکورد میانگین 1 گل در هر بازی در اسپانیا برسه .
اولین بازیکنی که در 8 بازی متوالی چمپیونزلیگ گل زده .
اولین بازیکن تاریخ که در سه فینال مختلف اروپایی گلزنی کرده .
اولین بازیکن تاریخ که 4 سال پیاپی روبروی یک تیم هتریک کرده (سویا ) .
اولين بازيکن تاريخ که در یک فصل به تمام تیمای حاضر در لیگ اسپانیا گل زده .
اولین بازیکنی که با دو باشگاه در فینال چمپیونزلیگ گل زده .
رکورددار گلزنی در مرحله گروهی چمپیونزلیگ با 9 گل .
بیشترین گل زده در مرحله نیمه نهایی چمپیونزلیگ با 8 گل .
بیشترین گل زده در مرحله حذفی چمپیونزلیگ با 34 گل .
بیشترین گل زده در یک فصل چمپیونزلیگ با 7 گل .
رکورددار هت تریک کامل در قرن 21 با سه هت تریک .
اولين بازيكن تاريخ چمپيونزليگ که در سه دوره پياپي حداقل ده گل زده .
رکورددار گلزنی در يك سال ميلادي در چمپيونزليگ . در سال 2013 تونست 15 گل بزنه و ركورد 13 گل مسي رو بشكنه .
اولين بازيکن تاريخ که تو دو لاليگا حداقل 37گل زده .
اولين بازيکن تاريخ که در ۴ فصل ابتدایی حضورش در لالیگا حداقل 25 گل زده .
سريع ترين بازيکن تاریخ بین 5 لیگ معتبر دنیا در رسيدن به 100 گل .
سريع ترين بازيکن تاريخ لاليگا در زدن 150 گل(در 140 بازي)
سريع ترين بازيکن تاريخ لاليگا در زدن 200 گل
سریعترین بازیکن تاریخ در رسیدن به 19 هتریک در بین 5 لیگ معتبر دنیا در 151 بازی .
سومین پنالتی زن برتر تاریخ لالیگا .
‌آقای گل تاریخ چمپیونزلیگ در خارج از خانه با 34 گل
رکورد دار گلزنی در يك فصل در چمپيونزليگ با 17 گل
توپ طلا : در این مورد بحث های هوادارای مسی و رونالدو تمومی نداره . مسی در سالهای 2009 تا 2012 و رونالدو هم در سالهای 2008 و 2013 بهترین بازیکن جهان انتخاب شده . مسی 4 بار و رونالدو 2 بار و خیلی ها همین رو دلیل برتری مسی به رونالدو میدونن.
سال 2009 : مسي
سال 2010 : اينيستا
سال 2011 : مسي
سال 2012 : رونالدو
سال 2013 : رونالدو
حالا براي همه اينا توضيح داده میشه .
گل زدن و جام گرفتن ملاك اصلي توپ طلا هست اما بجز سالهايي كه جام جهاني برگزار ميشه . تو سالاي جام جهاني هميشه بازيكني از تيم قهرمان جهان بهترين ميشده البته به شرطی که تو باشگاهشم درخششی داشته باشه . مثلا اگر کسی جام جهانی رو ببره و در تیم باشگاهی هیچ جامی نیاره و عملکرد فردیشم ضعیف باشه نباید توپ طلای اون سال رو ببره .
1990 
لوتار ماتئوس (آلمان قهرمان)
1994 
روماريو - برزيل
1998 
زيدان - فرانسه
2002 
رونالدو - برزيل
2006 
کاناوارو - ايتاليا
2010 
مسي - ؟؟؟
سال 2010 خیلی ها میگفتن که اسنایدر یا اینسیتا بايد توپ طلا رو میبردن . اما در اصل توپ طلای اون سال حق اينيستا بود كه تيمش قهرمان جهان شد و گل قهرماني رو زد . اینیستا در تیم باشگاهی هم لیگ و کوپا رو برد . بجاي مسي هم بايد اسنايدر تو ليست سه نفره ميرفت چون که اون سال اسنايدر 3 جامه شد و تو جام جهاني هم حضور داشت و تيمش فينال رفت . تو نيمه نهايي هم با دو گلش به برزيل باعث صعود تيمش شد . در کل 5 گل زد در شرايطي كه یک هافبك بازيساز هست . همچنین به عنوان بهترين هافبك چمپيونزليگ و سومين هافبك تقريبي برتر جهان به گفته كميته بين المللي آمار و تاريخ فوتبال انتخاب شد و سومین بازیکن برتر جام جهانی انتخاب شد . اما مسي در جام جهانی عملکرد ضعیفی داشت . حتی خودش هم در این مورد گفت : می دانم که برای آرژانتین خوب بازی نکرده ام . ما در مقابل طرفداران تیم ملی فوتبال آرژانتین نیز احساس شرمندگی و خجالت می کنیم .
یکی دیگه از برتری های اسنایدر به مسی این بود که اسنایدر با اینتر تیم مسی رو شکست داد و مسی تو هر دو بازی حتی یه گل هم نزد . خود اسنایدر در مورد نبردن توپ طلا گفته بود باید جایزه بدشانس ترین بازیکن جهان را به من بدهید .
سال 2013 ريبري 5 جام گرفت اما فقط 23 گل زد . در صورتي كه رونالدو هم پسته ريبري هست اما رونالدو بهترين سال فردي فوتباليش بود و 69 گل زد . اختلاف 46 گل هست !‌ پس نمیشه اين جايزه به ريبري داده بشه . تاثيرگذاري رونالدو و مسي تو قهرماني هاي تيمشون با ريبري زمين تا آسمون فرق ميكنه . ريبري مهمترين جامي كه بدست آورد چمپيونزليگ بود اما فقط يه گل زد كه اونم تو بازي با باته بوريسف بود كه دقيقه 91 گل زد اما تيمش 3-1 باخت و گلش هیچ تاثیری رو نتیجه نداشت . قهرماني بايرن كاملا بخاطر كار تيميشون بود . ريبري هم تاثير داره اما بهش وابسته نيستن . مثلا در بازي جام حذفي با دورتموند كه ريبري نبود ، بايرني ها نگران بودن اما روبن گل برتري تيمشو زد . اين نشون ميده كه اصلا بهش وابسته نيستن و بازيكناي ديگه ميتونن جاشو به خوبي پر كنن .
رونالدو در سال 2013 آقاي گل چمپيونزليگ شد و اگه تيشم هم قهرمان ميشد شايد آمارش به 13 گل هم ميرسيد . در چمپیونزلیگ سال 2014 که بعضی بازیهاش تو سال 2013 برگزار شد هم تو مرحله گروهي 9 گل زد و ركورد شكوند و تو کل سال هم 15 گل زد و ركورد گلزني تو يك سال ميلادي رو شكوند .
عملكرد ريبري تو تيم مليشو هم به راحتي ميشه زير سوال برد چرا که به همراه تیم ملی فرانسه در شرایطی مثل پرتغال قرار داشت و گروه اونا حتی یک تیم کمتر داشت اما به پلي آف رفتن و ريبري کاری نکرد اما در عوض رونالدو با 4 گلش باعث صعود تیمش به جام جهانی شد . مطمئناً مهره های دشام با مهره های بنتو قابل مقایسه نیست ! فرانسه تيم يكدست تری نسبت به پرتغال هست .
رونالدو 69 گل در 59 بازی زد اما مسي تو 47 بازي 45 گل زد .
رونالدو تونست در10 بازی دبل کنه.4 هت تریک در لیگ،مقابل ختافه (۴  ۰) ،سویا (۴  ۱ و ۷  ۱) و رئال سوسیداد (۵  ۱) ، یک هت تریک در چمپیونزلیگ مقابل گالاتاسارای (۶  ۱) ، و دو هت تریک به همراه تیم ملی پرتغال مقابل ایرلند شمالی (۴  ۲) و سوئد (۳ ۲) به نام خودش ثبت كرده .
توپ طلا رو به كسي ميدن كه هم جام گرفته باشه هم گل زده باشه . بجز سالهای جام جهانی که البته به شرطی که تو باشگاهشم درخششی داشته باشه . مثلا اگر کسی جام جهانی رو ببره و در تیم باشگاهی هیچ جامی نیاره و عملکرد فردیشم ضعیف باشه نباید توپ طلای اون سال رو ببره .
رونالدو در سال 2012 هم گل زياد زد و هم جام گرفت . رونالدو بهترين لاليگاي تاريخ رو گرفت و تو يورو تيمشو به نيمه نهايي رسوند . اگه ريبري سال 2013 ، 50 گل زده بود حقش بود كه توپ طلا رو بگيره چون هم گل زده و هم جام گرفته اما فقط 23 گل زد در صورتی که هم پست رونالدو بود. مثلا مسی در سال 2011 هم جام برد(لیگ و اروپا ) و هم گل زد(59) پس اون توپ طلا حقش بود . سال 2012 مسي بيشتر از رونالدو گل زد اما همونطور كه گفته شد رونالدو هم گل زد (62) و هم جام گرفت و به این دلیل باید توپ طلا رو میبرد .
اما با این وجود باز هم خیلی از هوادارای بارسلونا میگن چرا اسنایدر در سال 2010 باید توپ طلا رو میبرد و ریبری در سال 2013 نباید میبرد چون هر دوی این ها سه جامه شده بودن . در این مورد هم توضیح داده میشه .
1- 
قهرمانی هر دوی این بازیکنا در چمپیونزلیگ بخاطر کار تیمی بود اما تاثیرگذاری بازیساز از تاثیرگذاری یه بال چپ بیشتر هست .
2- 
اسنایدر در سال 2010 به عنوان بهترين هافبك چمپيونزليگ و سومين هافبك تقريبي برتر جهان به گفته كميته بين المللي آمار و تاريخ فوتبال انتخاب شد و سومین بازیکن برتر جام جهانی انتخاب شد اما ریبری در سال 2013 در پست خودش بهترین نشد و این عناوین رو کسب نکرد .
3- 
خود فرانسوي هم اعتقاد داشتن كه رونالدو بخت اصلي توپ طلا هست . در نظرسنجي وبسایت اكيپ ، 76 درصد ريبري ، هموطنشون رو بخت اصلي توپ طلا نميدونستن .
بعد از نظرسنجي اكيپ در نظرسنجي سايت فرانسوي فوتبال 365 هم رونالدو بيشترين راي رو آورد . در نظرسنجي اين وبسايت ، رونالدو 62 درصد راي آورد و ريبري 27 آرا رو كسب كرد . 5 درصد به مسي راي دادن ، پنج درصد هم به ايبراهيموويچ ، مهاجم پي اس جي .
در نظرسنجي سايت ايتاليايي توتومركاتو وب رونالدو گزينه اول توپ طلا بود كه 63.4 درصد آرا رو كسب كرد . ريبري به 14.8 درصد آرا رسيد و مسي به 8.02 درصد . پيرلو هم فقط 7.5 درصد آرا رو از آن خودش كرد .
رونالدو بر اساس نظرسنجي روزنامه ال پايس در اروگوئه به عنوان بهترين بازيكن فوتبال اروپا شناخته شد و بالاتر از مسي ، ‌عنوان " پادشاه اروپا " رو از آن خودش كرد . اين جايزه به نوعي معادل با توپ طلايي هست كه توسط فوتبالدوستان قاره آمريكا اهدا ميشه . در بيست و هشتمين دوره نظرسنجي ،‌ 120 خبرنگار رايشونو اعلام كردن كه بيش از نيمي از آرا به این بازیکن رسيد و 63 راي كسب كرد و بالاتر از ريبري با 24 راي قرار گرفت . مسي فقط 15 آرا رو کسب کرد .
در یک نظرسنجی دیگه رونالدو ، به عنوان بهترين بازيكن جهان از نظر روزنامه جزايري " الهداف " انتخاب شد و بالاتر از ريبري و مسي قرار گرفت . اين روزنامه الجزايري از رسانه هاي عربي در22 كشور نظرسنجي كرد . رونالدو با 314 راي بالاتر از ريبري با 245 و مسي با 240 راي قرار گرفت .
حتی روزنامه های ايتاليايي مثل گاتزتا دلوا اسپورت و كوريره هم رونالدو رو شایسته توپ طلا میدونستن . پس به نظر میرسه که مطبوعات جهان هم قبول داشتن که توپ طلای سال 2013 حق رونالدو بوده .
4- 
مهمترین دلیلش این بود که سال 2010 اسنایدر با هلند فینالیست جام جهانی شد اما سال 2013 جام جهانی برگزار نمیشد . اسنایدر جلوی برزیل در نیمه نهایی با دو گلش به برزیل باعث صعود تیمش به فینال شد . در کل 5 گل زد . ریبری هم در مقدماتی جام جهانی در سال 2013 پنج گل زد . هر دو پنج گل زدن اما قطعا گلزنی در جام جهانی خیلی از گلزنی در مقدماتی اون دشوار تر هست . اینم باید در نظر گرفت که اسنایدر بازیساز و ریبری بال چپ هست . همچنین ریبری در مرحله پلی آف هم نتونست گل بزنه .
اما خیلی ها بعد از تمدید رای گیری برای توپ طلا گفتن بخاطر اینه که فیفا میخواد رونالدو رو بهترین انتخاب کنه و این کار فیفا رو بی سابقه میدونستن .
اول بايد گفت كه مسابقه پلي آف جام جهاني هر 4 سال یکبار هست . اما یک سوال پیش میاد . آیا اين بازي پلی آف جلوي سوئد جزو سال 2013 محسوب نميشه ؟
اشتباه فیفا از اول در این بود که فکر اونجا رو نکرده بود که شاید بعد از رای گیری یه بازی مهم برگزار بشه و بازیکنی با عملکردش در اون بازی بتونه نظر رای دهنده ها رو عوض کنه . در اصل بايد اين راي گيري روزاي آخر سال باشه تا كسي كه راي ميده شرايط كل يك سال يه بازيكن رو در نظر بگيره و بعد تصمیم گیری کنه . يه موضوع ديگه اينه كه آيا تا حالا شده در سالهای قبل یکی از نامزدهای دریافت توپ طلا در دیدار پلی آف جام جهانی حضور داشته باشه و بدرخشه تا مهلت رأی گیری تمدید بشه ؟! نه . چون هر سال جام جهانی برگزار نمیشه . فيفا فكر كرد كسي نظرش عوض شده و تمديد كرد . كسي رو اجبار نكرده بود كه حتما باید به رونالدو رای بدن . تصميم گيرنده خود فرد بود . فيفا حتی گفت كه اين كار تاثيري رو برنده نداشته . حتي اگه تاثير داشته باشه بازم هيچ ايرادي نداره چون اون بازي اي نظر راي دهنده رو عوض كرده تو سال 2013 بوده و قرار بوده كه بهترين بازيكن سال 2013 انتخاب بشه .
اما خیلی از هوادارای بارسلونا میگن چرا سال 2012 که کسی 92 گل زد نباید بهترین میشد و رونالدو سال 2013 با 69 گل باید بهترین میشد . بخاطر همین شرایط این دو بازیکن رو تو این دو سال با هم مقایسه میشه :
1- 
خيلي از هوادارای بارسلونا ميگن بارسا هم مثل رئال در سال 2013 به ركورد 100 امتياز رسيد اما در اصل به خيلي از ركوردای دیگه نرسيدين . مثل :
121 
گل ( بارسا 114 گل زد )
پيروزي در زمين تمام تيمهاي قهرمان شده در تاريخ لاليگا
تفاضل گل رئال 89+ بود ( برای بارسا +75 بود )
گلباران کردن حریفا در 20 بازي . برای بارسا كمتره چون رئال 7 گل بيشتر زد .
بار برگرداندن نتیجه .
رئال هفت تیم اول لالیگا رو حداقل یک بار شکست داد .
اینا رکوردایی بود که بارسلونا در لالیگای سال 2013 کسب نکرد .
2- 
سال 2012 رونالدو تو نيوكمپ گل قهرماني رئال رو زد و اون بازي باعث شد حتي بعد بازي پپ هم به رئال قهرمانی رو تبريك بگه . درسته که سال 2013 مسي هم گل زد اما به هر حال تيمش باخت و حتي اگه ميبرد هم تاثيري نداشت چون قبلش تكليف لاليگا مشخص شده بود .
3- 
یکی از دلایل اصلی بردن توپ طلای سال 2012 این بود که رونالدو تو يورو حضور داشت و تيمشو به مرحله نيمه نهايي رسوند . اما مسی در کوپه آمریکا حضور نداشت . در عوض سال 2011 مسي تو اين جام تو آرژانتین ناكام موند . براي تيمي مثل پرتغال رسيدن به نيمه نهايي مثل قهرماني ميمونه . اینم باید در نظر گرفت که پرتغال جلوي قهرمان جهان تو ضربات پنالتي باخت و همون تيم به ايتاليا 4 گل زد .
4- 
تعداد گلهاي رونالدو تو اين دو سال خيلي فرق نداشت . سال 2012: 62 / سال 2013: 69 . اما شرايط مسي فرق ميكرد . مسي سال 2012 فقط گل زد و جام مهمي نگرفت اما رونالدو هم گل زياد زد و هم جام گرفت : بهترين لاليگاي تاريخ با 46 گل که بیشترین تاثیر در گرفتن حاکمیت 3 ساله بارسلونا در لیگ اسپانیا بود . رسوندن پرتغال به نيمه نهايي يورو . در شرایطی که به نیمه نهایی رفتن که کسی مثل مورینیو هم گفته بود : من بعید میدونم این تیم به نیمه نهایی بره چون تموم کننده نداره .
5- 
سال 2013 مسي زياد مصدوم بود و نميشه اين جايزه رو به بازيكني داد كه اين همه مصدوم بوده . در عوض موقعي كه مسي مصدوم بود رونالدو خيلي گل زد و وقتي كه مسي نيست كار رونالدو بيشتر به چشم مياد . گل زني تو چندماه آخر سال نسبت به اول سال بيشتر اهميت داره و باعث ميشه نظر ديگران به رونالدو عوض بشه و همین عملکردش حتی باعث شد که مارادونا هم كه طرفدار مسي هست گفت سال 2013 حق رونالدو بوده چون بهتر كار كرده و مسي خيلي مصدوم بوده . اما سال 2012 رونالدو مثل مسی سال 2013 مصدوم نبود . البته گلهاي رونالدو بخاطر نبود مسي نبود . بخاطر حرفاي بلاتر بود که باعث شد رونالدو اوج بگیره .
6- 
گزارش کارشناسان روزنامه ورزشي ال موندو دپورتيوو (حامی باشگاه بارسا) مسي رو لايق دريافت توپ طلای سال 2012 نمیدونستن . به نظر اين گروه رونالدو با زدن 46 گل در لاليگا و قهرمان کردن رئال در اون فصل و همچنين کمک به تيم مليش پرتغال و صعود تا مرحله نيمه نهايي رقابتهاي يورو 2012 شايستگي بيشتري داشت .
7- 
خيلي از هوادارای بارسلونا هم ميگن در لالیگای 2013/14 رونالدو چندین پنالتي گل کرده و اينو بي ارزش ميدونن . تو سالي كه مسي ركورد زد 14 پنالتي زد اما گرد مولر 3 گل . پس نمیشه گفت پنالتی بی ارزشه چون در این صورت رکورد مسی هم بی ارزش نشون داده میشه .
8- 
سال 2012 رونالدو تو نيمه نهايي بازي رفت يه پاس گل داد و بازي برگشت دو گل زد . اما مسي بازي رفت توپي لو داد كه همون توپ منجر به گل شد . بازي برگشت هم كه مسي دقيقه 49 يه پنالتي خراب كرد و باعث حذف تيمش شد . تو نيمه نهايي چمپيونزليگ سال 2013 هم رونالدو يه گل زد و تو هر دو بازي هم با مصدوميت بازي كرد . مسي تو نيمه نهايي جلوي بايرن ، بازي رفت كه به راحتی مهارش كردن و بازي برگشت هم كه بعضي ها ميگن مصدوم بوده اما به هیچ وجه اين طور نبود .
تیتو در مورد غیبت مسی در بازي با بایرن گفت : مسی مقابل بیلبائو بازی کرد ، چون حالش بهتر بود. حضور او اوضاع تیم را تغییر داد ولی در پایان بازی، احساسات عجیبی داشت. بحث مصدومیت نیست چون مسی مصدوم نیست ولی حس راحتی نداشت . او روز سه شنبه تمرین کرد و چهار شنبه هم همینطور ولی حس خوبی نداشت . او یک بازیکن است و می‌تواند به مشکل بخورد . به همین خاطر هم بود که نتوانست به کمک تیم بیاید . (لینک)
9- 
در سال 2013 رونالدو 69 گل در 59 بازی زد اما مسي تو 47 بازي 45 گل زد .
10- 
یکی دیگه از دلایل بردن توپ طلای رونالدو در سال 2013 درخشش رونالدو در دو بازی مرحله پلی آف بود که چون آخرای سال بود باعث شد نظر بعضی از رای دهنده ها رو عوض کنه و تیمشو یه تنه به جام جهانی برد .اماخیلی ها میگن چرا رونالدو تیمشو یه تنه یه جام جهانی نبرده . کسی که بازيهاي پرتغال رو دنبال کرده باشه، حتماً ميدوني که اونا تنها با یک امتیاز کمتر راهی پلی آف شدن و به جرأت ميشه گفت که در صورت نبود رونالدو ، پرتغال حتی به مرحله پلی آف هم نميرفت . واقعا میشه به سادگی از هتریکش جلوي ایرلند شمالی در حالی که تیمش 2 - 1 در زمین حریف عقب بود گذشت؟ پرتغال در حالی که 1-0 جلوي اسراييل عقب بود، در دقیقه 90 با پاس گلی که پاتریسیو به رونالدو داد، مساوی شد.
11- 
تو سال 2012 تو الکلاسیکوی جام حذفي رونالدو هم بازي رفت و هم بازي برگشت گل زد اما مسي گلي نزد . مسی تو هر دو بازی پاس گل داد اما رونالدو گل زد . گل ارزشش بیشتر از پاس گل هست . گلی که تو بازی رفت زد ، حتی کارشناس فوتبال(تقوی) در موردش گفت : تنها کسی که میتونست این توپو گل کنه رونالدو بود. توپو از وسطای زمین گرفت و تا محوطه رفت و گل زد .
12- 
تو الکلاسیکوی جام حذفي سال 2013 هم تو بازي رفت هيچكدوم گل نزدن اما تو جريان بازي رونالدو بهتر بود و حتي آخر بازي جاوداني هم گفت : انصافا رونالدو بهتر بود . اما بازي برگشت رونالدو دو گل زد و باعث صعود تيمش شد .
13- 
سال 2012 رونالدو تو سوپركاپ دو گل زد كه گل دومش تو بازي برگشت باعث قهرماني رئال شد اما تو سال 2013 مسي تو دو بازي جلوي اتلتيكو نه گل زد و نه پاس گل داد . مسی حتی تو بازی رفت با رئال در سال 2012 یه تک به تک رو از دست داد که همون توپ تبدیل به گل سوم رئال شد . گلهای مسی روی ضربات آزاد بود اما گلهای رونالدو در جریان بازی .
14- 
یکی از دلایلی که بعضی ها مسی رو شایسته توپ طلای 2013 میدونن اینه که با اختلاف آقای گل فصل لالیگای 2012،13 شد اما این جایزه ایه که به بهترین بازیکن جهان از تاریخ 1 ژانویه به بعد داده میشه و 27 گل از 46 گل مسی تو لالیگا تو نیمه دوم سال 2012 بوده و سال 2013 هم زیاد مصدوم بوده و کمتر از نیم فصل اول گل زده بود . رونالدو هم تو لیگ و هم تو چمپیونزلیگ از مسی بیشتر گل زده بود و باید در اصل در خود سال 2013 آمار رو مقایسه کنیم چون قراره بهترین بازیکن سال 2013 انتخاب بشه نه سال 2012.
15- 
حتی ونگر که یکی از حامیان مسی هست گفت سال 2012 مسی نباید این جایزه رو میبرد .
16- 
رئال هم سال 2012 به بايرن باخت اما نتیجه 3-3 شد و تو ضربات پنالتي رئال شکست خورد ولي بارسا 7-0 باخت . رئال تو ضربات پنالتی باخت اما بارسا سنگین ترین شکست تاریخشون تو لیگ قهرمانان بود . سخته که کسی این جایزه رو ببره که که تیمش تو نیمه نهایی 7 گل خورده و خودشم هیچ گلی نزده و حتی پاس گلی نداده در حالی که رونالدو به همین تیم در خونه خودش دو گل زد .
17- 
در نظرسنجي سايت يوفا براي انتخاب تركيب برتر 2013 ، رونالدو بيشترين آرا را كسب كرد . شش میلیون نفر در این نظرسنجی سایت یوفا شرکت کردن که از میان ۶٫۳۱۰٫۲۳۷ رای ماخوذه ، ۱۵ درصد خودشان رو هوادار رئال اعلام کردن . بارسا با ۱۲ درصد در رده بعدی هست و بایرن با ۱۱ درصد سوم هست . یونایتد با ۶ و آرسنال با ۴ درصد در رده های بعدی هستن . در این آمار با این که۶۳۲٫۱۳۳ هوادار بارسا در این نظرسنجی شرکت کردن ، اما هیچ بازیکنی از بارسا حتی مسی در این تیم نیست . رونالدو با ۴۲۰٫۳۹۱رای اول است . به طبع وقتی که مسی در تیم برتر اون سال قرار نگیره ، پس نمیشه اونو بهترین بازیکن اون سال هم دونست . مسی حتی در تيم برتر سال گاتزتا دلوا اسپورت هم حضور نداشت .
در هر صورت با وجود تمام این دلایل باز هم مسی 4 بار پیاپی بهترین بازیکن جهان شد و توپ طلا رو از آن خودش کرد . اما انتخاب مسي هم چهار دليل داره :
1- 
بازی زیبا : اکثریت كسايي كه از لحاظ فنی مسي رو به رونالدو ترجیح میدن فقط بخاطر اينكه سبک بازی مسي از رونالدو زیباتر هست . اما به همین دلیل نباید تمام شايستگي هاي رونالدو زير سوال بره و حقشو ازش بگيرن . اگه اينطوري باشه مسي هم تا حالا شوت از راه دور نزده اما رونالدو 6 بار زده كه يكيشم بهترين گل دنيا شد اما نبايد بخاطر همين مسئله ارزشهاي مسي رو هم پايين بيارن . سبك بازي اين دو با هم فرق ميكنه . پله قبل از انتخاب توپ طلای 2013 گفته بود : من به خاطر تکنیک مسی ، به او رأی خواهم داد . اما قرار نیست تکنیکی ترین بازیکن انتخاب بشه . باید بهترین بازیکن اون سال انتخاب بشه و ممکنه یکی گلزنی رو ملاک بدونه و یکی هم جام گرفتن اما این که یکی فقط تکنیک رو ملاک بدونه مضحک به نظر میرسه . اگر این طور باشه مسی باید در تمام سالها توپ طلا رو ببره چون تکنیکی تره . قطعا خیلی ها طرز فکری مثل پله دارن و فقط بخاطر تکنیک مسی بهش رای میدن حتی اگه بدونن مسی اون سال شایسته این عنوان نیست . میشه گفت مهم ترین دلیل بردن توپ طلای مسی در سال 2010 این بود که تکنیکی تر از اسنایدر یا اینیستا بود .
2- 
آرای تقلبی :‌ متاسفانه تو آرا دستكاري هم ميشه . در سال 2013 در بررسی کلی مشخص میشه که در نتیجه نهایی اعلام شده ، امتیاز مسی و رونالدو 13 امتیاز کمتر از امتیازی است که واقعا کسب کرده بودند و 6 امتیاز بیشتر از واقعیت، به حساب ریبری واریز شده .
برای سال 2012 هم شبکه تلويزيوني الجزيره گفت که تو بازخوني آراي توپ طلاي سال 2012 شاهد بي نظمي هايي بوديم که باعث جابه جايي برخي آرا شده . چرا که توماس روسيچکي کاپيتان تيم ملي چک و تياگو سيلوا ، کاپيتان تيم ملي برزيل به ليونل مسي راي ندادن و رايشون رونالدو بوده . مربي تيم ملي گابون به اين که رايش مورد احتساب قرار نگرفته اون هم در حالي که مي خواسته به رونالدو راي بده ، اعتراض کرده بود . تو آراي بوفون پکرمن هم دستکاري هايي صورت گرفته شده . اين اولين باري نيست که فيفا آراي توپ طلا رو جا به جا ميكنه . تو سال 2010 برخي آراي ژابي آلونسو به نفع ژاوي هرناندز نوشته شده بود . حتي مورينيو هم سال 2013 گفت كه با چند نفر تماس گرفتم و گفتن که به من راي دادن اما به اسم ديگران نوشتن . به همين خاطر تصميم گرفتم که به اين مراسم نروم . مربي گابون يکي از کسايي بود که به مورينيو راي داده بود اما آراش شمره نشدن . اين مربي در این مورد گفت : کاپيتان کشور ما هم نتونست راي بده . عجيب بود . براي مربي تيم گينه بيسائو که يک پرتغالي مربي اين تيم است هم اتفاق مشابهي افتاده بود .
گوران پاندف ، شاگرد اسبق مورينيو هم به عنوان کاپيتان مقدونيه گفت : من راي 5 امتيازي ام را به مورينيو دادم اما راي اولم را به اسم دل بوسکه نوشتن . پس به نظر میرسد که آرا هم دستکاری میشه .
3- 
تخریب وجهه رونالدو : خيليا هستن كه شرايط فوتبال رو دنبال نميكنن و فقط چيزايي رو كه از مطبوعات ميشنون رو ملاك ميدونن و با توجه به این که اکثر مطبوعات از مسی حمایت میکنن و سعی در تخریب رونالدو دارن ، مسی رو بهتر از رونالدو میدونن . یکی از شیوه های تخریب ، تحریف مصاحبه هست . مثلا رونالدو یکبار در مصاحبه با فرانس فوتبال گفت : اگر می توانستم برای توپ طلا به خودم رای می دادم . اما بعد مشخص شد که حرفاشو تحريف كردن و هدفشون این بود که رونالدو رو مغرور جلوه بدن . در اصل رونالدو به شوخي اينو گفته بود . چند روز بعد رونالدو در این مورد گفت که صحبتهاش تحریف شده و این پاسخ رو با لحن طنزآلودی دراین گفتگو گفته بود ؛ اون هم در زمانی که از نظرش ، گفتگوی رسمی تموم شده بود و صحبت های خودمانی مطرح شده بود . ناراحتی رونالدو از خبرنگار مجله فرانس فوتبال وقتی بیشتر شد که فهمید که خبرنگاری که باهاش مصاحبه کرده ، دوست مسی بوده و اکثریت سوالاتی که ازش پرسیده به این هدف بوده که تیترهای داغ و جنجالی از این مصاحبه دربیاره و وجهشو زیر سوال ببره و همین طور هم شد و مجله فرانس فوتبال با تیترها و جملات جنجالی رونالدو روی پیشخوان ها قرارگرفت . بخاطر همین رونالدو معتقده که تمام رسانه های بارسلونا در تلاش هستن تا چهره ای خوب و دوست داشتنی از مسی ارائه بدن .
يه مدت بعد از یکی از كسايي كه ميخواست در مراسم توپ طلا راي بده ازش پرسيدن كه به چه كسي راي ميدي . گفت به رونالدو راي نميدم چون مغروره . همين تازگي ها گفته بود كه به خودم راي ميدم ! اما ديگه نمیدونست كه حرفاشو تحريف كردن و اگه اینو میدونست نظر دیگه ای داشت و بهش رای میداد . خیلی ها مثل این آقا فکر میکنن رونالدو مغروره و به همین دلیل بهش رای نمیدن ؛ حتی اگه بدونن حقش هست .
این اولین باری نیست که مصاحبه رونالدو تحریف میشه . 28 دسامبر 2013 در مصاحبه ای با ابولا گفته بود : شایسته توپ طلا هستم ، مثل پارسال و دو سال پیش . اعتقاد دارم كه هر سال شایسته توپ طلا هستم. اما سوال این بود كه : توپ طلا را می بری ؟ و رونالدو با حس شوخ طبعی اینو گفته بود و در ادامه گفته بود : همیشه دوست دارم آن را ببرم اما این بستگی به من ندارد . اما از حرفهای رونالدو سوء برداشت شد و طوری القا شد كه انگار مغرور و خودخواه هست . مشكل این جا بود كه روزنامه پرتغالی هیچ اشاره ای به تون صدای این بازیكن در زمان پاسخ به این سوال نكرده بود چرا كه رونالدو به شوخی در این باره صحبت كرده بود . قطعا عده زیادی از رای دهنده ها با دیدن همین مصاحبه بخاطر این که به نظر میرسید مغرورانه صحبت کرده ، حتی اگه بدونن حقش هست دیگه نخوان بهش رای بدن .
4- 
آرای احساسی : خیلی ها فکر میکنن که کسایی که رای میدن ، آدمهای با دانشی هستن . البته مشکل در این مورد نیست . مسئله اینه که حتی اگر با دانش هم باشن باز هم بخاطر علاقشون به مسی بهش رای میدن ؛ حتی اگه بدونن شایسته این عنوان نیست . اما در اصل بايد به نظر به جاي برداشت‌هاي شخصي ، ملاك‌هاي فني و واقعي رو براي قضاوت مدنظر قرار بدن و تنها معيار سنجش ، عملکرد سال گذشته و ميزان تاثير اون‌ها در موفقيت تيم‌هاشون و تعداد گلهاشون باشه اما خیلی ها از این اصل سرپیچی میکنن . مثلا علي دايي در سال 2012 رونالدو و مورينيو رو تو ليست سه نفره خودش نگذاشته و وقتي ازش سوال ميكنن چرا اينكار رو كردي میگه : روراست بگويم رونالدو بازيکن خيلي بزرگ و خيلي خوبي است اما من فوتبال بارسلونا را خيلي دوست دارم ، فوتبالي که بارسايي‌ها انجام مي ‌دهند اصلا يک چيز خاص است . من چون فوتبال اين‌ها را بيشتر دوست دارم و ظرافت کاري اين‌ها خيلي بيشتر است به آنها راي دادم ، وگرنه براي من فرقي نمي‌کند ! خیلی از رای دهنده ها طرز فکر دایی رو دارن و معيار انتخابشون احساساتشون هست و منطق در اون جايي نداره . همون سال هم سه تا انتخاب اولش براي مربي سال به ترتيب گوارديولا ، دي‌متئو و کونته بودن . در حالي كه اون سال گوارديولا 6 ماه مربيگري نكرده بود و فقط جام حذفي رو برده بود و از چمپیونزلیگ توسط چلسی حذف شد و در لیگ هم دوم شد . اما مورينيو بهترين لاليگاي تاريخ رو برده بود بهش راي نداد و در این مورد میگه : مورينيو مربي خوبي است اما من از شخصيت او خوشم نمي‌آيد . از نظر فني مطمئنا جزو سه تاي اول دنياست . شما نگاه کنيد هر جا رفته يک جام براي تيمش آورده . رزومه ‌اش نشان مي دهد هرجاي دنيا که مربيگري کرده موفق بوده . من خودم دوست دارم گوارديولا انتخاب بشود. البته شانسش کم است چون 6 ماه مربيگري نکرده و از نظر گرفتن جام هم موفقيت نداشته ! در واقع دایی با این که میدونه مورینیو جز سه نفر هست کاراکتر فنیشو مدنظر میگیره اما در اصل نباید شخصیتش مانعی باشه که در صورتی که اون سال حقش بوده ، بهش رای نده . مخالفین اين نظريه به درستی میگن که : می‌توانید به او کاپ اخلاق ندهید اما نمی‌توانید او را به این دلیل از حق خود محروم کنید .
دایی خودشم میدونه که گواردیولا شانس کمی داره اما بخاطر مسائل احساسی به پپ رای میده .
يه مثال ديگه زده میشه . جواد نكونام سال 2012 به مسي ، اينيستا و ژاوي راي داده و خودش هم گفته كه هوادار بارساست و در راي دادن براي اتخاب مرد سال فوتبال دنيا هوادري رو کاملا معيار قرار ميده . پس به نظر میرسه که محبوب بودن مسی ، در گرفتن توپ طلاهاش نقش اول رو داره .
سال 2013 مسی 24 درصد آرا رو کسب کرد . در حالی که رقابت در اصل بین رونالدو و ریبری بود اما در کمال ناباوری مسی 24% رای آورد . در واقع مسی از ریبری هم بیشتر رای آورد . اما شاید بعضی ها بگن که خیلی ها به رونالدو هم احساسی رای میدن اما این بازیکن در توپ طلای اروپا در سال 2012 فقط سه رای آورد و نمیشه گفت اون سه رای هم بخاطر مسائل احساسی بوده .
اگر توپ طلا کاملا به حق داده میشد رونالدو 3-2 از مسی جلو بود . اما به طور کلی باید گفت که مسی در آکادمی بارسا بوده و در این تیم بزرگ شده و از ابتدا با همین هم تیمی ها بازی کرده اما رونالدو در انگلیس بوده و رئال در سال 2009 خریدش و باید با جو جدیدی هماهنگ میشد و حداقل یک فصل باید در تیمی پیشرفت می کرد که در حال شکل گرفتن هست و در شرایطی که خیلی ها انتظار درخشش تو رئال رو نداشتن اما آمار گلزنیش سه برابر شد . بازیکنایی مثل هانری ، رونالدینیو ، بکهام ، کاکا ، شوچنکو و ... بعد از تغییر لیگ کیفیت بازیشون افت کرد . اما رونالدو وقتی از تیم بزرگی مثل یونایتد به رئال اومد فقط 1 سال خیلی خوب بود و بعد از 1 سال دوباره فوق العاده شد . حتی فوق ستاره ای مثل پله هم این جرات رو نداشت که از لیگ برزیل کوچ کنه . رونالدو تو 2 باشگاه بزرگ در پستهای مختلف درخشید . در منچستر اوایل هافبک کنار بود ؛ بعد یه مدت پشت مهاجم بازی میکرد و در نهایت وینگر راست شده بود . اما تو رئال اول مهاجم سایه شد و بعد از اون وینگر چپ شد . در واقع رونالدو تو 2 باشگاه خیلی بزرگ و 2 تا لیگ معتبر و پر فشار ، بازی تو 5 پست مختلف رو تجربه کرد و تو هر 5 تا پست هم موفق ظاهر شد . اما مسی تو دوران بازیگریش فقط تو 3 تا پست اون هم پست های تهاجمی بازی کرده : وینگر چپ و راست و مهاجم نوک . در ضمن رونالدو زمانی که در حال رشد بود ، رو پای خودش وایساد به همچین بازیکنی تبدیل شد و تو پست خودش کسی مثل رونالدینیو نبود که بهش کمک کنه . بدون شک یکی از دلایلی که مسی الان تبدیل به یه بازیکن فوق العاده شده اینه که زیر دست اعجوبه ای مثل رونالدینیو بزرگ شده . خود مسی هم در این مورد گفته : همیشه گفته ام، از لحظهای که وارد رختکن شدم ، رونالدینیو و دیگر برزیلیها یعنی دکو، سیلوینیو و تیاگو موتا از من استقبال کردند و به من بسیار کمک کردند. اما بیشتر از همه رونالدینیو کمک کرد. من از حضور در کنار او بسیار آموختم . او کمک بزرگی بود. رفتن به رختکن چنین باشگاهی در آن سن و سال هرگز کار آسانی نیست و رونالدینیو همه چیز را آسان ساخت.
اگه مسی تیمشو عوض کنه نیمتونه این آماری که تو بارسا بجای میزاره رو تکرار کنه . اما نکته مهم اینجاست که مسی هم بازیهایی مثل ژاوی و اینیستا در کنارش هستن اما در کنار رونالدو بازیکنایی مثل دیماریا و اوزیل بازی میکنن که بعد از رفتن دومی به آرسنال خیلی ها میگفتن که دیگه نمیتونه آمار قبلیشو بدست بیاره اما بدون اوزیل هم حتی در مقاطعی بیشتر هم گل میزد و در فصل 2014 بهترین میانگین گلزنیشو در اختیار داره . روبرتو کارلوس هم این مورد گفته بود : مسی پشت خودش اینیستا ، ‌فابرگاس ، ژاوی و اینیستا را دارد اما کریستیانو همه كاره است . او در رئال خودش توپ می گیرد و خودش می تازد .
رونالدو یکی از کامل ترین بازیکن های تاریخ فوتباله . کمتر بازیکنی هست که هم سرعت سرسام آور ، هم تکنیک فوق العاده ، هم شم گلزنی بالا ، هم قدرت سر زنی بالا ، هم کاشته زن ، هم قدرت بدنی ، هم پنالتی زن ، هم پرش های بسیار بلند و هم دوپا باشه . معمولا بهترین بازیکن های هر برهه از زمان نهایتا 4 مورد از ویژگی هایی که اشاره شد رو داشتن که اسطوره یا افسانه و ... شدن و همیشه از اونا در تاریخ یاد میشه .
رونالدو و مسی هر کدوم در این سالها در مقاطعی درخشش داشتن اما در سال 2013 رونالدو توپ طلا رو برد و انگیزش برای بردن دوباره این جایزه بیشتر هم شده . در سال 2014 رونالدو اول جام حذفی رو کسب کرد ، در حالی که مسی بی جام موند . با درخششش باعث شد تیمش چمپیونزلیگ رو هم بعد از 12 سال کسب کنه و در همین جام رکورد گلزنی رو شکسته . در فینال این جام هم یک گل و یک پاس گل داد که هر کدوم از اینا یه پوئن مثبت برای بردن توپ طلای سال 2014 هست که در صورت ادامه روند گلزنی و درخشش ر یکی از سه جام شروع فصل ، توپ طلاشو تضمین میکنه . همچنین رونالدو موفق به گرفتن آقای گلی لالیگا و کفش طلا شده . این در حالیه که مسی علنا میگه فوتبال دیگه اولویت زندگی من نیست و در نیم فصل دوم لیگ بیشتر با پنالتی هایی که داوران به اشتباه برای او گرفتن گل زده . حتی در بازی آخر لیگ جلوی اتلتیکو ، به دلیل عملکرد ضعیف توسط تماشاگران هو شد .
بعضی ها حتی مسی رو بهترین بازیکن تاریخ میدونن اما کسی که در دوره خودش بهترین نباشه ، قطعا نمیتونه در تاریخ بهترین باشه . بخصوص این که بزرگانی مثل زیدان ، پله ، زیدان و مارادونا جام جهانی رو فتح کردن اما مسی موفق به این کار نشده . حتی یک بار هوگو گاتي ،‌ دروازه‌بان سابق تيم ملي آرژانتين در این مورد گفت : بهترين بازيکن تاريخ بدون هيچ ترديدي پله است . پس از او آلفردو دي‌استفانو،‌ يوهان کرويف و ديه‌گو مارادونا قرار مي‌گيرند . در آن زمان‌ها اگر مسي بود بازيکني ذخيره مي‌شد، نه اين که ستاره شود . تمام بازيکنان بارسلونا که مي‌گويند براي بهترين تيم دنيا بازي مي‌کنند در زمان مارادونا و کرويف نيمکت گرم کن مي‌شدند .
از طرفی خیلی ها اعتقاد دارن که رونالدو هم بیشتر گلاش دروازه خالی هست ! اول باید گفت که رونالدو نسبت به مسی خیلی کمتر دروازه خالی میزنه . اما دروازه خالی های رونالدو هم با مسی فرق میکنه . رونالدو در زمان گلزنی جایگیری های خیلی خوبی داره . مثلا گلی که تو سوپرکاپ با ضربه سر به بارسا زد بخاطر جایگیری خوبش بود . فقط دو قدم برداشت تا بتونه در شرایط راحتتری ضربشو بزنه . یا گلی که در لیگ در کالدرون زد چند قدم به سمت راست اومد تا راحتتر ضربه رو بزنه و توپ هم گل شد . خیلی اوقات شده که مثلا از سمت چپ به راست میره یا از سمت راست به چپ میره . یا میره کنار مدافع و یا جلوش و... در هر صورت جوری جایگیری میکنه که بتونه ضربه آخرشو راحتتر گل کنه اما مسی در اکثر مواقع با توجه به حضورش تو پست نوک حمله ، با دریافت توپ اونو گل میکنه .
به هر حال در توانایی های مسی هم شکی نیست که بازیکن بزرگیه (زیر سؤال بردن بزرگیش تنها موجب خنده میشه) و گلهای زیبایی مثل گلش به ختافه که واقعا به یاد موندنی بود رو زده . اما با مقایسه اونها و بررسی پارامترهای این دو بازیکن به نظر میرسه که رونالدو ازش بهتره و بهترین بازیکن جهان هست .

پارامتر

کریستیانو رونالدو

لیونل مسی

شوت

20

17

دریبل

19

19

پنالتی

20

19

ایستگاهی

19.25

19.25

پاس

18

19

دوندگی

19.75

17.75

خلاقیت

18

19.75

رهبری تیم

19

18

سرعت

19.75

19

هوش

18.25

20

شم گلزنی

20

17

دفاع

18

16

پای غیر تخصصی

19.75

19

بازی تیمی

16.75

17

قدرت بدنی

20

9

سرزنی

20

16

دقت

17

20

تکنیک

20

20

پرش

20

17

جام

19.5

19.75

هت تریک

19.75

19.75

تیم ملی

19.75

19.5

حواشی

16.5

19.75

اخلاق

19

17

رکوردها

20

20

مجموع

456.5

404.5

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط رضا بارسا در تاریخ 1393/12/02 و 15:53 دقیقه ارسال شده است

من از سایت رئال کلوب به دلیل اینکه مجبات شادی و خند مارا فراهم کردند
بسیار تشکر می کنمشکلکشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط کینگ مسی در تاریخ 1393/11/28 و 10:13 دقیقه ارسال شده است

جوکای جالبی گفته بودی.اصنم تابلو نبود که خودت طرفداره رونالدو هستی.

این نظر توسط alireza در تاریخ 1393/11/28 و 9:00 دقیقه ارسال شده است

سلام خسته نباشین
لطفا جوایز انفرادی هردو بازیکن بزارین تا ببینیم کدوم بهترن
شما فقط از اول تا آخرش از رونالدو حرف زدن

این نظر توسط Amirreza.9 در تاریخ 1393/11/26 و 15:02 دقیقه ارسال شده است

بسیار عالی بود !!!!

ممنون بابت مطلب خوبتوشکلک

سلطان فقط یه دونس !!! فقط یه دونه !!!

این نظر توسط مسی در تاریخ 1393/11/25 و 16:21 دقیقه ارسال شده است

همش چرت. رونالدو رو باید با کاستا مقایسه کنید نه مسی...

این نظر توسط pedra در تاریخ 1393/10/22 و 19:59 دقیقه ارسال شده است

عالی بودشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط آندرتیکر در تاریخ 1393/10/19 و 22:27 دقیقه ارسال شده است

جوک نوشتی(شوخی کردم) معلومه که سلطان بهتره

این نظر توسط حسن در تاریخ 1393/10/02 و 17:18 دقیقه ارسال شده است

من امتیازات واقعی رو محاسبه کردم و چند پارامتر رو هم اضافه کردم قدرت چیپ زنی مسی 20 رونالدو 16 پارامتر سن مسی 19 رونالدو 17 و هم چنین چشم نواز بودن بازی مسی 20 رونالدو به زور 16 با این حساب و واقعی کردن اعدادو ارقام جدول اینگونه میشه مسی 522 و رونالدو 489 اگه دیگه پارامتری باز یادم اومد میزارم براتون

این نظر توسط حسن در تاریخ 1393/10/02 و 15:30 دقیقه ارسال شده است

چرا میگین دریبل زیدانی الان دیگه باید بگین دریبل مسیی مسی تنها بازیکنی هستش که دریبل مختص خودش داره رونالدو همش تقلید هستش مسی دریبل مخصوص خودشو داره ککه هیج کس تو دنیا نیمتونه چنین حرکاتی انجام بده تکنیکی هم مسی خیلی سرتره رونالدو تو عمرش شاید یه بار تونسته باشه لایی بندازه به حریق همین چند وقت پیش گل مسی به اسپانیول رو برو نگاه کن تو چه شرایطی لایی میندازه اون موقع دم از تکنیک بزنید مسی فقط باخودش قابل مقایسه هست نه با هیچ ک س دیگه شم گلزنی بابا دمت گرم دروازه خالی مگه شم گلزنی میخواد والا م سی اکثر گلاش واقعا توشرایطه سخت زده میشه یا خودش میسازه شم گلزنی مسی بالاتره از گلایی که میزنه میشه اینو فهمیداین مقاله کلا اغراق امیز بود اما مسی فقط با مسی قابل مقایسه است
پاسخ : می دونی شم گلزنی یعنی چی ؟
لابد یک شمع است که هر وقت میسوزد رونالدو گل می زند ....

این نظر توسط حسن در تاریخ 1393/10/02 و 15:13 دقیقه ارسال شده است

خیلی اغراق کرده بودن تو نمره دادن مسی تو خیلی از فاکتورها از رونالدو بهتره اما شما با یا به نفع رونالدو نمره داده بودین یا با اختلاف کمی از رونالدو بهتر دونسته بودینش تو قدرت بدنی دیگه اینقدر اختلاف فاحش نیست مسی رو بیشتر از رونالدو میگیرن اما مسی بازیکنی نیست که خودشو زمین بنداره چی بشه زمین بخوره بخاطر همین خطاهایی که رو رونالدو میشه بیشتر میشه چون توکار دایو کردن هم هست اما م سی خیلی سخت زمین میخوره بازی های بارسا رو نگاه کن ببین رو پای کدوم مدافعا بیشتر میرن در ضمن از دایو کردن رونالدو تو بازی با سلتا چیز زیادی نمیگذره
پاسخ : چقدر فکر کردی تا به این نتیه رسیدی ؟
با چند نفر مشورت کردی ؟


کد امنیتی رفرش
1 2 صفحه بعد
درباره ما
معروفترین و بزرگترین سایت هواداران رئال مادرید در ایران جدیدترین و آخرین اخبار رئال مادرید رئال مادرید فنز بروزترین سایت خبری رئال مادرید در ایران
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما ، رئال مــادرید می تواند جایگاه خود را در صدر جدول لالیگا حفظ کند ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 2971
  • کل نظرات : 5283
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2637
  • آی پی امروز : 111
  • آی پی دیروز : 61
  • بازدید امروز : 202
  • باردید دیروز : 132
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 607
  • بازدید ماه : 2,610
  • بازدید سال : 33,072
  • بازدید کلی : 1,821,710
  • کدهای اختصاصی
    معروفترین و بزرگترین سایت هواداران رئال مادرید در ایران جدیدترین و آخرین اخبار رئال مادرید رئال مادرید فنز بروزترین سایت خبری رئال مادرید در ایران